TOP

noiembrie, 2024

A glance at meaning // Catalin Burcea

21nov18:0023:00A glance at meaning // Catalin Burcea2/3 galeria

Event Details

A glance at meaning

Avem plăcerea sa va invitam Joi 21 noiembrie incepand cu ora 18.00 la vernisajul expozitiei “A Glance A Meaning”a artistului Catalin Burcea, curatoriata de Olivia Nițiș.

Cătălin Burcea, A Glance A Meaning
Olivia Nițiș, curator

21/11/2024 18.00h
2/3 galeria

Proiectul lui Cătălin Burcea atinge anumite aspecte legate de privire, însă nu în direcția teoriilor filozofice și sociologice care analizează politicile privirii, conceptul the gaze și dinamicile sale de putere, control și obectificare, ci în direcția vocabularului conceptual și estetic al privirii, la graniță, prin tatonare, cu extragerea unui mesaj semnificativ din sfera științifică. Sistemul vizual este cel care permite detectarea și interpretarea informației optice cu ajutorul luminii pentru a construi o imagine a realității. Modelul privirii speciei umane nu este unul static, ochii mișcându-se în funcție de punctele de interes, construind astfel o hartă tridimensională a secvenței din realitate. Acest proces de scanare este realizat printr-o serie de mișcări ale ochilor, în sacade care permit o mișcare rapidă între punctele de fixare a privirii, practic între mai multe stopuri, fenomen specific ochiului uman al cărei parte centrală a retinei, numită fovea – responsabilă cu acuitatea/rezoluția vizuală – este foarte redusă. Sacadele sunt unele dintre cele mai rapide mișcări în care corpul uman se angajează, pe lângă clipit, între 20 și 200 ms cu 20-30 ms în timpul citirii. Pe parcursul acestui mapping vizual voluntar de care nu suntem conștienți, ochiul uman poate face 2-3 fixații pe secundă care implică miscări coordonate ale ambilor ochi la nivel orizontal, vertical și în adâncime.
A Glance A Meaning face vizibile aceste hărți variabile cu o infinitate de posibilități, urmărind să dezvăluie o parte din geometria intimă, invizibilă și irepetabilă a realității, printr-o structură poetică, în care reconstrucția sacadelor sau crearea unor ipoteze a privirii joacă rolul central. Geometria de la suprafața imaginii, a secvenței, mizează pe o estetică bazată pe ritm, astfel încât această reconstrucție vizuală reflectă interesul artistului de a înțelege dimensiunea procesuală a privirii. Totodată experimetele sale cu apa amintesc de conceptualismul anilor 1970, de tensiunile menite să producă tautologii pentru resemificarea operei de artă. Aici Burcea lucrează cu timpul, durata și urma, consecințele proceselor. Această estetică aleatorie, accidentală, corozivă, intruzivă a apei cuantifcată parțial printr-un control asumat al expunerii (seria experimentelor cu ploaia) vine să completeze ideea de urmă concretă a unui element natural și a proceselor prin care se face prezent.
A Glance A Meaning funcționează ca o contradicție, pentru că în procesul privirii există această zonă pur fiziologică de care nu suntem conștienți, adesea lipsită de sens, dar necesară pentru redarea și construira unei hărți mentale asupra realității.
Având la bază un proces subiectiv de tracking vizual și temporal, acest discurs ne invită clar și curat să reținem existența sistemelor invizibile care fac universul vizibil.

EN

We are more than pleased to invite you, on Thursday 21’st of November starting with 18h, to the opening Catalin Burcea’s solo exhibition “A Glance A Meaning” curated by Olivia Nițiș.

Cătălin Burcea’s project touches on certain aspects related to the gaze, but not in the direction of philosophical and sociological theories that analyze the politics of the gaze, its dynamics of power, control and objectification, but in the direction of the conceptual and aesthetic vocabulary of the gaze, on the border, by exploration, with the extraction of a significant message from the scientific sphere. It is the visual system that allows the detection and interpretation of optical information using light to construct an image of reality. The gaze pattern of the human species is not a static one, the eyes moving according to the points of interest, thus building a three-dimensional map of the sequence in reality. This scanning process is carried out through a series of eye movements, in saccades that allow rapid movement between gaze fixation points, practically between several stops, a phenomenon specific to the human eye whose central part of the retina, called the fovea – responsible with visual acuity/resolution – is very low. Saccades are some of the fastest movements the human body engages in, besides blinking, between 20 and 200 ms with 20-30 ms during reading. Along this voluntary visual mapping of which we are unaware, the human eye can make 2-3 fixations per second involving coordinated movements of both eyes horizontally, vertically and in depth.

A Glance A Meaning makes visible these variable maps with an infinity of possibilities, aiming to reveal part of the intimate, invisible and unrepeatable geometry of reality, through a poetic structure, in which the reconstruction of saccades or the creation of hypotheses of the gaze plays the central role. The geometry on the surface of the image, of the sequence, relies on a rhythm-based aesthetics, so this visual reconstruction reflects the artist’s interest in understanding the processual dimension of the gaze. At the same time, his experiments with water remind us of the conceptualism of the 1970s, of the tensions intended to produce tautologies for the resignification of the work of art. Here Burcea works with time, duration and the aftermath, the consequences of processes. This random, accidental, corrosive, intrusive aesthetic of water partially quantified by an assumed control of exposure (the series of rain experiments) comes to complete the idea of ​​the concrete trace of a natural element and the processes by which it becomes present.
A Glance A Meaning works as a contradiction, because in the process of looking there is this purely physiological area that we are not aware of, often meaningless, but necessary for rendering and building a mental map of reality.
Based on a subjective process of visual and temporal tracking, this discourse clearly and cleanly invites us to remember the existence of invisible systems that make the universe visible. Olivia Nițiș

more

Time

noiembrie 21(joi) 6:00pm - 11:00pm(GMT+02:00)

View in my time

Location

2/3 galeria

Other Events

Post a Comment