octombrie, 2024
Dacă de mâine va începe războiul, în urma mea o să las asta / Ana Avram, Sasha Bandi, Alexandra Mocan, musz, Koter Vilmos
Event Details
Dacă de mâine va începe războiul, în urma mea o să las asta / Ana Avram, Sasha Bandi, Alexandra Mocan, musz,
Event Details
Dacă de mâine va începe războiul, în urma mea o să las asta /
Ana Avram, Sasha Bandi, Alexandra Mocan, musz, Koter Vilmos
(a doua expoziție din proiect)
White Cuib, 10 octombrie, 7 pm
Trăim vremuri neliniștitoare – deși când în istoria omenirii nu s-a întâmplat asta. Nu a existat un secol/ deceniu fără absolut nici un conflict armat. Deși au fost perioade de pace relativă (de câte 100 de ani), în Europa de exemplu, este important de spus că războaiele au continuat la periferie sau pe alte continente.
La fel ca toată lumea, cei mai mulți artiști de acum se gândesc la prezent și viitor cu îngrijorare. Anxietate e un alt termen bun de folosit, mai ales pentru contextul politic și economic de peste toate gardurile / granițele. Da, planeta pare un loc mult mai mic de la inventarea armelor nucleare încoace.
Vremurile se reflectă de obicei în lucrările de artă. Fie printr-un realism descriptiv, reconoscibil, fie printr-un escapism evident, o evitare a realității.
Orice catastrofă de mari proporții s-ar întâmpla sau nu în viitorul apropiat, prin trei expoziții de grup vom avea o imagine (simbolică) a felului cum gândesc acum o parte din artiștii contemporani din diferite generații, care răspund la scenariul ipotetic – Dacă de mâine va începe războiul, în urma mea o să las asta -. Lăsatul în urmă poate însemna concret ceva palpabil din atelierele sau casele lor. Ce nu ar apuca să ia cu ei sau ce nu ar mai vrea să salveze. Desigur, poate să însemne și ce și-ar dori să lase drept moștenire simbolică. Toate lucrările, doar câteva, fotografii, obiecte diverse, unelte, resturi, gunoaie sau doar praful…
Vom vedea ce li se pare lor relevant. Relevant la modul personal sau pentru artă, pentru societate. Pentru privitori. Vom vedea lucrări care reflectă conflictele morale și etice, ori dimpotrivă, ignorarea lor. În ce măsură arta poate influența sau nu societatea, poate vindeca sau nu rănile sociale, e o altă discuție cu răspunsuri controversate fără sfârșit. Fără a avea pretenția de a fi expoziții manifest, în mod cert acestea vor oferi un moment de luciditate greu de ignorat. Un ultim refugiu utopic. Un barometru sau un semnal de alarmă, un exercițiu de imaginație și pentru privitori. – Alina Andrei
La fel ca toată lumea, cei mai mulți artiști de acum se gândesc la prezent și viitor cu îngrijorare. Anxietate e un alt termen bun de folosit, mai ales pentru contextul politic și economic de peste toate gardurile / granițele. Da, planeta pare un loc mult mai mic de la inventarea armelor nucleare încoace.
Vremurile se reflectă de obicei în lucrările de artă. Fie printr-un realism descriptiv, reconoscibil, fie printr-un escapism evident, o evitare a realității.
Orice catastrofă de mari proporții s-ar întâmpla sau nu în viitorul apropiat, prin trei expoziții de grup vom avea o imagine (simbolică) a felului cum gândesc acum o parte din artiștii contemporani din diferite generații, care răspund la scenariul ipotetic – Dacă de mâine va începe războiul, în urma mea o să las asta -. Lăsatul în urmă poate însemna concret ceva palpabil din atelierele sau casele lor. Ce nu ar apuca să ia cu ei sau ce nu ar mai vrea să salveze. Desigur, poate să însemne și ce și-ar dori să lase drept moștenire simbolică. Toate lucrările, doar câteva, fotografii, obiecte diverse, unelte, resturi, gunoaie sau doar praful…
Vom vedea ce li se pare lor relevant. Relevant la modul personal sau pentru artă, pentru societate. Pentru privitori. Vom vedea lucrări care reflectă conflictele morale și etice, ori dimpotrivă, ignorarea lor. În ce măsură arta poate influența sau nu societatea, poate vindeca sau nu rănile sociale, e o altă discuție cu răspunsuri controversate fără sfârșit. Fără a avea pretenția de a fi expoziții manifest, în mod cert acestea vor oferi un moment de luciditate greu de ignorat. Un ultim refugiu utopic. Un barometru sau un semnal de alarmă, un exercițiu de imaginație și pentru privitori. – Alina Andrei
BIO
Ana Avram (n. 1999, trăiește și lucrează în Cluj-Napoca, România)
Practica artistică a Anei Avram propune negocierea de realități în contexte spațiale prin intermediul instalațiilor și sculpturilor situate la granița dintre materialitate și meta-realitate. Este interesată de suprapuneri nefirești de obiecte și elemente familiare, ce reprezintă rezultatul unui proces de mediere internă, în interiorul limitelor impuse de fizicalitate. Crede cu tărie în creația și cercetarea intuitiva, care au ca punct de plecare amalgamul aflat la nivelul subconștientului, produsul creativ fiind doar o încercare sinceră de a-l aduce la suprafață și de a-l clarifica.
Practica artistică a Anei Avram propune negocierea de realități în contexte spațiale prin intermediul instalațiilor și sculpturilor situate la granița dintre materialitate și meta-realitate. Este interesată de suprapuneri nefirești de obiecte și elemente familiare, ce reprezintă rezultatul unui proces de mediere internă, în interiorul limitelor impuse de fizicalitate. Crede cu tărie în creația și cercetarea intuitiva, care au ca punct de plecare amalgamul aflat la nivelul subconștientului, produsul creativ fiind doar o încercare sinceră de a-l aduce la suprafață și de a-l clarifica.
Sasha Bandi (n. 1989) trăiește și lucrează în Cluj-Napoca. Practica sa este fluentă între medii precum desenul, pictura, sculptura și instalația. Provenind dintr-un background în care a studiat grafica, universul său vizual se desfășoară prin intermediul unor narațiuni ilustrate marcate de o perspectivă critică. Uneori scrie, și multe dintre lucrările sale își au esența în acest background, unde inventează personaje simbolice care evoluează în timp în lucrările sale. Ironia, servindu-i drept perspectivă, expune lacunele societale în călătorii pline atât de suferință, cât și de amuzament. În încercarea de a exprima teme și preocupări obscure, întunecate și reprimate, lucrările lui Sasha păstrează o abordare moralistă, adâncindu-se în cele mai pure emoții, adesea influențate de certitudinea morții sau de sentimentul pierderii. Multe dintre lucrările sale recente ilustrează consecințele pierderii contactului cu inocența copilăriei și erodarea încrederii în aspectele fundamentale ale ființei. Prin exprimarea suferinței și a furiei, arta lui Sasha dezvăluie fără scuze adevărul crud al experienței umane – de la dragoste la probleme sociale. Deși evită declarațiile politice, Sasha încorporează ocazional elemente politice, punând accentul pe libertatea personală în detrimentul ideologiilor rigide.
Alexandra Mocan (n.1991, Cluj-Napoca – trăiește și lucrează aici)
Lucrările sale sunt în general configurate în jurul tensiunii dintre pesimism și optimism – la granița dintre acestea două găsindu-se mereu multă ironie. Reziliența și metodele de a îmbunătăți condiții sociale/umane stau la baza multora din lucrările sale, fie că inspirația din care derivă acestea este specifică culturii balcanice, filosofiilor asiatice sau sunt rezultatul unor jocuri de cuvinte cu multiple sensuri, sau uneori sunt doar eșecuri. Folosește frecvent text în lucrări, sau există texte sau un titlu care îi alimentează inspirația.În același timp îi place să re-contextualizeze obiecte existente deja – uneori chiar clișee – și se folosește de ”furt” în mod demonstrativ – de cele mai multe ori pentru a boicota împotriva ideii de originalitate, sau cel puțin pentru a specula că sursele noastre de inspirație pot deriva din banalități. Absolventă a programului de master în pictură la UAD Cluj, pe lângă propria sa practică artistică, este una din co-fondatorii spațiului artist-run MATCA artspace.
Lucrările sale sunt în general configurate în jurul tensiunii dintre pesimism și optimism – la granița dintre acestea două găsindu-se mereu multă ironie. Reziliența și metodele de a îmbunătăți condiții sociale/umane stau la baza multora din lucrările sale, fie că inspirația din care derivă acestea este specifică culturii balcanice, filosofiilor asiatice sau sunt rezultatul unor jocuri de cuvinte cu multiple sensuri, sau uneori sunt doar eșecuri. Folosește frecvent text în lucrări, sau există texte sau un titlu care îi alimentează inspirația.În același timp îi place să re-contextualizeze obiecte existente deja – uneori chiar clișee – și se folosește de ”furt” în mod demonstrativ – de cele mai multe ori pentru a boicota împotriva ideii de originalitate, sau cel puțin pentru a specula că sursele noastre de inspirație pot deriva din banalități. Absolventă a programului de master în pictură la UAD Cluj, pe lângă propria sa practică artistică, este una din co-fondatorii spațiului artist-run MATCA artspace.
musz (n. 19xx) este artistă vizuală și curatoare stabilită în Cluj-Napoca, cu studii în domeniul artelor vizuale și background în design vestimentar și textil. Combinând medii artistice diverse, de obicei sub forma unor instalații, practica artistei evoluează dintr-o perspectivă foarte personală, oferind expunere publică unor fragmente intime.
Koter Vilmos (n. 1982, Miercurea Ciuc/Csíkszereda) este absolvent al Universității de Artă și Design din Cluj. Lucrările sale au fost expuse în diferite țări, inclusiv India, a participat la Geumgang Nature Art Biennial din Coreea de Sud. A luat parte la dezbateri și expoziții de grup la MAGMA, tranzit.ro, Bozar, HAU Berlin și în rezidențe artistice și tabere ca cele de la Lăzarea, Wongol, Guestroom în Maribor și Žagare. A colaborat de mai multe ori la diverse proiecte cu cei de la MAGMA și Fundația AltArt, a fost membru al Balkan Caucasus Collective. Lucrările sale explorează și reinterpretează critic aspecte ale vieții sociale și politice, dar și pe acelea ale universului cotidian, sub forma unor intervenții artistice în spațiul public, acțiuni performative, instalații, video și design grafic.
Lucrările și proiectele sale au fost prezentate în locații precum ADAF/Atena; Centrul de Artă NOASS/Riga; Worm/Rotterdam; Sandwich Gallery/București; Scena9/București; Simultan Festival/Timișoara; ICR Bruxelles/Belgia; Art Encounters/Timișoara; tranzit.ro/București; Galeria Didar/Iran; Centrul Ceh/București; Parcul Feroviarilor/Cluj-Napoca; Žagarė Fringe Festival/Lituania; Bozar/Bruxelles; Bunker/Ljubljana; HAU/Berlin; Fabrica de Pensule/Cluj-Napoca; MAGMA/Sfântu Gheorghe; Muzeul de Artă 53/Guangzhou; Geumgang Nature Art Biennale/Gongju; Korkép/Lăzarea; Art-Mill/Szentendre; Partapur/India; Teatrul Masca/București.
Lucrările și proiectele sale au fost prezentate în locații precum ADAF/Atena; Centrul de Artă NOASS/Riga; Worm/Rotterdam; Sandwich Gallery/București; Scena9/București; Simultan Festival/Timișoara; ICR Bruxelles/Belgia; Art Encounters/Timișoara; tranzit.ro/București; Galeria Didar/Iran; Centrul Ceh/București; Parcul Feroviarilor/Cluj-Napoca; Žagarė Fringe Festival/Lituania; Bozar/Bruxelles; Bunker/Ljubljana; HAU/Berlin; Fabrica de Pensule/Cluj-Napoca; MAGMA/Sfântu Gheorghe; Muzeul de Artă 53/Guangzhou; Geumgang Nature Art Biennale/Gongju; Korkép/Lăzarea; Art-Mill/Szentendre; Partapur/India; Teatrul Masca/București.
more
Time
octombrie 10(joi) 7:00pm - 10:00pm(GMT+02:00)
View in my time
Location
White Cuib
Other Events