Eforie Sud se reinventează prin artă
Va fi întotdeauna ceva de făcut, ceva de mâncat și de băut pe litoralul nostru. Dar ceva de privit, de ascultat, ceva de vorbit și de gândit – de prea puține ori și în prea puține locuri. Cu această idee în minte a început proiectul Eforie Colorat, acum patru ediții ale festivalului Cinemascop, cea mai amplă manifestare culturală pe termen lung de pe litoralul românesc.
În spatele liniei de clădiri istorice de pe faleză, multe dintre ele abandonate și care arată acum mai curând ca niște obiecte de butaforie, se află Grădina de Vară Cinemascop din Eforie Sud. Ca multe dintre spațiile similare din stațiunile de pe litoral care făceau parte din rețeaua de cinematografe de pe vremuri Grădina de Vară a căzut încet în paragină, în ultimele decenii. Asta până când organizatorii proiectului Eforie Colorat au preluat spațiul și l-au transformat într-un adevărat hub cultural, modern și încăpător. Început ca un festival de film organizat de Centrul Ceh, Cinemascop a fost cel care a dat viață, inițial, vechii grădini. Cu timpul, festivalul a fost înglobat în proiectul Eforie Colorat și a rămas unul dintre evenimentele centrale care au loc, în fiecare august, în acest spațiu. Timp de o săptămână, Centrul Ceh, împreună cu numeroși parteneri din rețeaua europeană a institutelor culturale, EUNIC, proiectează seara în spațiul Grădinii câte un film de artă, de cele mai multe ori puse la dispoziție de către unul dintre aceste institute și acoperind o plajă largă de genuri. Anul acesta am putut vedea de la documentare și thrillere românești, la ecranizarea unui bildungsroman suedez și până la comedii franțuzești.
Eforie Colorat, deși oferă spre vizionare câte un film pe zi timp de trei luni, chiar și în afara perioadei Cinemascop, nu este doar un spațiu de proiecție, ci înseamnă un loc de întâlnire al artelor și al happening-urilor culturale de toate felurile. ,,Artă contemporană, cinematografie și istorie” sunt cele trei cuvinte în care artistul Emil Cristian Ghiță și cineasta Alexandra Dumitrescu, inițiatorii și coordonatorii Eforie Colorat, descriu ceea ce se petrece acolo. Ei povestesc că au demarat proiectul dintr-o dorință de revitalizare prin cultură a celei mai vechi stațiuni de pe litoralul românesc. Pentru ei, arta, dincolo de un scop în sine, este un mijloc prin care reușesc să adune laolaltă oameni din toate categoriile și din mai multe zone, constituind un limbaj comun care atrage și stârnește conversații, și care dă un alt fel de viață unei comunități unde, altminteri, turiștii vin doar să facă plajă și să se bucure de mare.
Poate că tocmai asta este și marea provocare a programului artistic și cinematic, aceea de a face o selecție care să fie accesibilă mai mult sau mai puțin tuturor, dar care să-și mențină caracterul autentic și serios, fără să cadă în comercial și să compromită scopul de a oferi artă și cultură de calitate vizitatorilor. Emil și Alexandra spun că de când a început și până în prezent, proiectul a reușit să aducă o schimbare în comunitatea din Eforie. De pildă, atrăgând persoane care vin pentru singura bibliotecă din zonă, care se află în Grădină, sau punând în valoare istoria stratificată a orașului prin tururi ghidate. În publicul de la filme sunt atât localnici, cât și turiști veniți în vacanță în stațiune, dar și oameni care vin din localitățile din preajmă ca să se bucure de singurul cinematograf din zonă.
Arta vizuală are un loc aparte în programul festivalului. Ca în fiecare an, artist-run space-ul mobil Etaj on Wheels se găsește în incinta Grădinii cu un white cube restrâns, dar impresionant și îndrăzneț. Anul acesta, a găzduit expoziția FATUM//I made this reality a artistului Radu Panait, cu desene și sculpturi pe tema metamorfozei umane. De pe 7 august, spațiul îl găzduiește pe artistul american Benny Jackson, cu expoziția Râsu’ Plânsu’. Imediat lângă, de-a lungul peretelui interior al Grădinii, sunt înșiruite lucrări de ilustrație și design grafic ale mai multor artiste, în cadrul expoziției Eroinele, concepută și curatoriată de echipa Centrului Ceh ca un omagiu adus contribuțiilor extraordinare ale femeilor românce și cehe în știință, sport, artă, politică și nu numai. Zidurile de ciment care împrejmuiesc Grădina sunt spațiul ideal pentru picturi murale, cu care Grădina se îmbogățește de la an la an. Muralista ATOMA (Andreea Toma) și ilustratoarea cehă Barbora Idesová au lucrat săptămânile trecute la două picturi învecinate, pe tema unei viziuni post-industriale și eco-orientate a litoralului, care se alătură muralelor din anii precendenți semnate de Robert Obert, Lucian Hrisav și alții. Eforie Colorat înseamnă nu numai artă care poate fi contemplată, ci și discuții și workshop-uri pe teme artistice și culturale, cum a fost, de pildă, lecture-ul de pe 10 august susținut de Dan și Lia Perjovschi despre intersecția dintre artă și viață.
Pentru Emil și Alexandra, arta nu este numai un numitor comun la care oameni diferiți să se poată raporta pentru a găsi interese comune. Ea este și un instrument de schimbare în sine. Astfel, pe 4 august s-a desfășurat primul pas din Eforie Colorat – Intervenție Culturală, o parte a proiectului ce își propune să atragă atenția asupra problemelor de mediu și sustenabilitate. Într-un performance gândit și coordonat de Emil Ghiță, o întreagă echipă de voluntari a străbătut plaja și alte zone purtând cu ei o instalație realizată de artist, în care au colectat deșeuri timp de câteva ore. Instalația, un obiect cilindric, lung, din plase de sârmă segmentată de inele de fier, întruchipează un vierme, gândit ca simbol al descompunerii și transformării deșeurilor în ceva constructiv și util. În săptămânile care urmează, artiștii Ovidiu Toader și Radu Panait vor realiza fiecare, sub ochii spectatorilor, câte o sculptură din deșeurile colectate în instalație, care mai apoi vor fi expuse în spațiul public ca un manifest ecologic. Nu numai prin mesaj, dar și prin performativitate, arta are vocația de a fi, astfel, catalizatorul unei mișcări civice. Interesul și responsabilitatea față de comunitate sunt esențiale pentru Eforie Colorat. În acest sens, una dintre laturile cu bătaie lungă a proiectului este intenția Alexandrei Dumitrescu de a realiza un film documentar despre stațiune, care să reprezinte o monografie artistică a zonei.
Cel mai interesant element al proiectului este faptul că toate aceste evenimente se întâmplă aproape în același timp, făcând din Grădina de Vară de la Eforie o adevărată ,,cetate a artelor”. În aceeași zi, poți să iei parte la un performance artistic cu valențe civice la prânz, să te întorci spre Grădină și să fii întâmpinat de muralele la care se lucrează, să participi la ateliere și workshop-uri în timp ce are loc un concert acustic și să te întinzi pe un beanbag pentru vizionarea filmului odată ce apune soarele. Într-un final, să rămâi de vorbă cu lumea și să schimbi idei despre toate acestea, pentru că Grădina este și un loc de socializare într-o stațiune în care seara viața socială e mai mult fantomatică.
Cu sprijinul a numeroși parteneri, de la autorități publice și instituții internaționale, organizații din sfera societății civile și până la actori din scena culturală locală, Eforie Colorat este dovada vie că motorul dezvoltării unei zone poate fi cultura. Organizatorii o văd ca un exemplu de bună practică, ce poate fi preluat și poate inspira revitalizarea altor locuri unde accesul la evenimente culturale este absent. La Eforie, arta este accesibilă, interactivă și fiecare își poate alege din ea ce îl interesează, iar asta îi aduce pe toți laolaltă.