TOP

Despre participarea E T A J artist-run la prima ediție JUXTAPOSE Danemarca

August 2021. Plecați din București cu o dubă (https://www.instagram.com/dubidubaetaj/) recent achiziționată în scopul deplasărilor internaționale, și mai ales cu scopul de a rezolva stringenta problemă a transportului și asigurării de drum a lucrărilor de artă, echipa E T A J formată din Dumitru Gurjii, Mircea Modreanu și Ilina Schileru ajunge seara târziu în centrul orașului danez, Aarhus, după trei zile de condus prin Europa.

Motivul acestei excursii în interes „profesional” este participarea la prima ediție a târgului JUXTAPOSE, dedicat spațiilor și inițiativelor artist-run din Europa, și nu numai. Târgul s-a desfășurat între 20 și 22 august și a expus, în standuri separate, 25 de inițiative artist-run, între care majoritatea au provenit din spațiul nordic european, și a avut loc în sala Rå Hall din Godsbanen, fostă linie de încărcare pe trenurile marfare de lângă gară, spațiu convertit în centru cultural în 2012. Încă din descrierea postată pe portalul Artist-Run Alliance la finalul anului 2020, târgul s-a poziționat ca o oportunitate de networking, și nu de târg comercial.

Pornind de la premiza că sectorul artist-run este unul foarte volatil, bazat pe pasiunea și aspectul colaborativ al muncii artiștilor care îl susțin, o astfel de reuniune la nivel internațional e mai mult decât necesară pentru a întreține și a dezvolta activitatea pe termen lung a acestui sector, mai ales în contextul în care lumea a fost blocată un an de zile din cauza pandemiei globale declanșată de infecția cu virusul SARS-CoV-2. Însăși lumea artei ca model de construct de putere se confruntă cu nevoia de reformă, în contextul tectonicii sociale și politice actuale, iar în preajma revoluțiilor de acest fel mereu s-au cristalizat enclave independente care au generat forme noi de viață.

Juxtapose a însemnat, pentru grupul E T A J, prima interacțiune reală cu mediul artistic internațional. Sub conceptul de Realități Private / Private Realities, Dumitru Gurjii, Modreanu Mircea, Ruxandra Tudoran, Andrei Tudoran, Pandele Radu, Radu Carnariu, Andrei Ciurdărescu, Valentin Marian Ionescu, Ilina Schileru și Adrian Ghiman au expus fiecare câte un element din propriile chei de supraviețuire și navigare a lumii artistice de azi în care actul de prezență  în miezul acțiunii pare să fie esențial. Artistul trebuie să fie deschis către comunitate, fie că e extrovert sau introvert. Actul participării în sine este un prim pas înspre a fi recunoscut ca existență. Numai exemplul izolării granițelor din perioada de dinaintea anilor ‘90 ne servește ca model de „așa nu”, când artiști cu potențial au rămas ascunși și nevalorificați, sau validați internațional mult prea târziu (cazul Getei Brătescu).

Juxtapose, un târg atipic, puternic axat pe construirea unor relații ulterioare și deschiderii posibilităților de colaborare, a servit ca un model de bună practică pentru grupul E T A J, care militează pentru o artă democratică încă din 2018 în București. Cu vernisaje care se înnoiesc și de două ori pe lună, cu divizii care implică voluntar tot mai mulți artiști independenți cu nevoie de voce și spațiu de expresie (E T A J on wheels, E T A J TV, E T A J Magazine), formula-mamă E T A J simte imboldul de a păși în afara granițelor și de a construi relații cu alte entități asemănătoare provenind din spații cu o mai așezată tradiție în spiritul artist-run.

Echipa Juxtapose formată din artiștii și curatorii danezi Jacob Ruhl, Sasha Richter, Cecilie Bernts și Pamela Grombacher a reușit să implice și municipalitatea în demersul lor entuziast, târgul obținând susținere financiară din partea Primăriei din Aarhus, finanțatorului Creative Europe, Den Jyske Fond BKF și altele. O altă fațetă a aprecierii și validării comunităților artist-run, a fost marcată prin premierea a trei inițiative locale pentru cele mai bune artist-run spaces din Aarhus, într-o ceremonie prezentată de directorul BKF (Danish Visual Artists), Nis mer, la vernisajul târgului, vineri seară, în prezența tuturor invitaților.

Pe durata weekendului, târgul a fost presărat cu intervenții performative ale artiștilor care au ocupat fie standurile proprii alertând acustic participanții, fie au defilat pe holul principal al sălii Rå Hall, sau au „escaladat” prin diverse formule spațiul vizual disponibil. De altfel, întreaga sală a fost ocupată vizual de modulele de lemn, special concepute de un tânăr arhitect pentru Juxtapose în urma unui call de proiecte, care s-au transformat în separatoare asamblate după inspirația și bunul plac al fiecărui expozant în parte, ceea ce a contribuit și mai mult la nota puternic personală a tîrgului sub aspect estetic.

Weekendul a fost important prin prisma panelurilor de discuții la care au participat reprezentanții unor târguri și galerii cu experiență: SuperMarket Art Fair din Stockholm, o forță în domeniul artist-run, spațiul Seinajoki Konsthall, dar și a platformei Artist Run Alliance, prin inițiatorul ei, Gideon Smilansky, ARNE-Artist Run Network Europe, care au fost invitați să răspundă la problematica sub-finanțării sectorului independent, dar și a nevoii de conexiune între actanții acestui domeniu.

De ce ar fi nevoie de astfel de întâlniri, în măsura în care prezența online asigură atît de multe posibilități? Pentru că oricât de conectați am fi în mediul virtual deocamdată, nevoia de interacțiune fizică rămîne o constantă, ba chiar capătă valențe noi pe măsură ce ne adaptăm la noile condiții post-pandemice. Faptul de a fi prezent fizic și de a avea șansa să comunici gestual și afectiv este încă o nevoie umană care nu a fost cucerită de tehnologie. Multe dintre ideile de colaborare apar într-o discuție informală, prin descoperirea intereselor și pasiunilor celuilalt – iar aceste contexte se nasc cu precădere într-un cadru relaxat, de socializare, care permite explorarea particularităților fiecărui individ/entitate în parte.

În acest asentiment se află și o întreagă comunitate adiacentă centrului Godsbanen care funcționează de ani de zile cu acceptul municipalității chiar la intrarea în centrul cultural sub numele Institut for (X). Cu diverse ocupații creative, membri comunității și-au construit și amenajat spații în care lucrează, socializează și țin activ spritul artist-run, un model care pare puțin probabil să poate fi replicat în România, din cauza că structurile politice nu au o înțelegere clară asupra importanței sectorului cultural pe de-a întregul. Iar astfel de inițiative nu pot funcționa fără sprijinul municipalității, o realitate care trenează sumbru peste concluziile experienței daneze: întorși acasă, artiștii E T A J reiau lupta pentru auto-finanțarea următorului proiect, participarea la Budapest Art Market care va avea loc în octombrie 2021.

ww.etajartspace.com

https://www.facebook.com/etajartistrunspace/

FOTO: Mariana Gil și Ilina Schileru

 

Post a Comment