Picasso pe catafalc, atracția principală la târgul din Madrid
Cu siguranță nu este prima dată când Pablo Picasso reușește să atragă mulțimi de oameni care să-l admire. De data aceasta, însă, nu arta sa a fost în centrul atenției, ci „cadavrul” său, întins pe un soclu lângă o plăcuță funerară. Vizitatorii târgului de artă ARCO din Madrid s-au înghesuit să facă poze cu sculptura hiperrealistă, opera artistului spaniol Eugenio Merino.
Lucrarea, intitulată „Aquí Murió Picasso” („Aici a murit Picasso”), este mai mare decât se pare că ar fi fost în realitate artistul și a fost realizată în 2017. Trupul lipsit de viață este inspirat din imaginea lui Picasso pe care mulți o avem în minte: în vârstă, purtând bluza bretonă cu dungi bleumarin, pantaloni albi de in și espadrile în picioare. Sculptura a fost una dintre atracțiile principale la ARCO, care s-a închis pe 26 februarie.
Realizată de Merino în colaborare cu Los Interventores și prezentată la târg de ADN Gallery, „Aquí Murió Picasso” este o critică la adresa turismului în masă, a industriei târgurilor de artă și a obsesiei selfie-ului în sfera culturală. „Sculptura este practic o Atracție Turistică pe care am făcut-o bazându-ne pe cartea lui Dean MacCannell, The Tourist, din 1976. Aici, autorul vorbește despre caracteristicile unei atracții și, pentru noi, asta este ceea ce au devenit târgurile de artă și lumea artei în general,” spune Merino. El a adăugat: „Instituțiile și companiile își spală imaginea în cultură, și de aceea este important ca această operă să se prezinte deschis ca un obiect care se vinde, dar și ca unul din care să extragi valoare simbolică. Un loc unde turistul-consumator-de-artă își poate face un selfie… un suvenir care să le amintească că au fost aici, unde Picasso a murit. Evident, este la fel de fals ca orice altă atracție turistică.”
Opera este parte dintr-o serie de trei și se vinde pentru 45.000 euro.