Cu ce am rămas după scandalul acuzațiilor de fals la MNAR
Scena artistică și culturală din România, veșnic incertă și divizată în atitudini, a fost recent luată cu asalt de un scandal la nivel instituțional. Pe scurt, Muzeul Național de Artă al României este acuzat că expune falsuri în expoziția Victor Brauner. Între oniric și ocult. Până în prezent lucrurile s-au desfășurat cu viteză, dialogurile au fost colorate care mai de care cu termeni mai pretențioși sau mai evazivi (ca în domeniul culturii), tocmai de aceea toată întâmplarea merită o trecere în revistă mai organizată, mai la rece, din care să putem extrage morala ei. Până la finalul poveștii vom vedea că ceea ce rămâne este, totuși, sec, dar familiar: scandalul se va stinge, vor rămâne doar acuzațiile și semnele de exclamare, cei implicați nu își vor asuma nici o răspundere, iar publicul își va perpetua atitudinea de nesiguranță și indiferență față de activitatea culturală autohtonă. Dar să o luăm de la început.
Bineînțeles, așa cum ne-am obișnuit, tărâmul pe care se desfășoară principalele ostilități este întinsul și vastul Facebook, platformă socială prin care se viralizează rapid orice scânteie cu intenții explozive. Pe această platformă, duminică seară, în data de 21 ianuarie, criticul de artă Pavel Șușară a semnalat printr-un text scurt că mai multe lucrări din expoziția Victor Brauner, pe care MNAR a deschis-o publicului în data de 1 decembrie 2023, ar fi “falsuri la limita ridicolului”, în consecință fiind vorba despre o incompetență gravă din partea organizatorilor sau de tentativa de spălare a unor lucrări de artă și de manipulare a pieței. Despre care lucrări ar fi vorba nu ne spune această primă postare, care a adunat rapid peste 300 de reacții. Prompt, a doua zi, domnul Șușară anunță că a acționat instituțional, prin Asociația experților și evaluatorilor de artă din România, așa cum trebuie să se și întâmple în astfel de situații foarte incomode pentru orice instituție culturală, mai cu seamă pentru un muzeu național. De altfel, nu este fără precedent ca un muzeu să expună falsuri, multe scandaluri au împânzit știrile internaționale de-a lungul ultimilor 50 de ani, dar în toate situațiile lucrurile au fost tratate cu seriozitate și lămurite, pentru a nu induce în eroare publicul mai mult sau mai puțin cunoscător, și pentru a se duce la un sfârșit satisfăcător un act cultural în serviciu public. Tot în aceeași zi, luni, și mai vehement, criticul Adrian Buga a scris o postare lungă pe pagina personală de Facebook, intitulată “PROTEST PUBLIC”, prin care susține prezența unor falsuri în expoziția de la MNAR, oferind recomandări pentru rezolvarea problemei și menționând de mai multe ori că va protesta public în fața muzeului și a Ministerului Culturii dacă nu se vor face publice acțiunile prin care s-a decis includerea lucrărilor cu pricina în expoziție. Domnul Buga numește clar colecțiile private din care provin picturile care ar fi falsuri: Adrian Năstase, Andrei Năstase și Mihnea Năstase. Severitatea postării, care se încheie astfel: “Falsul = cancer”, a aprins spiritele în comentarii, și, pe lângă mesajele de susținere, au apărut presupuneri că scandalul ar fi îndreptat, de fapt, spre conducerea muzeului sau spre colecționarii privați cunoscuți în viața politică românească. La acestea, Adrian Buga a răspuns în comentarii, susținând că a recurs la protestul public după numeroase încercări “discrete” de a sesiza organizatorii despre probleme de autenticitate ale unor lucrări din expunere, care au rămas însă fără niciun răspuns.
Care sunt, concret, acuzațiile aduse?
După primele două zile, acuzațiile s-au prezentat după cum urmează: incompetență în ceea ce privește expertiza lucrărilor, incompetență din partea organizatorilor în ceea ce privește verificarea autenticității înainte de includerea în expoziție a obiectelor, rea credință prin dorința de a manipula piața de artă, rea credință prin dorința de a valida niște falsuri care s-ar putea vinde ulterior la sumele mari ale originalelor. Sigur, pentru că în expoziția de la MNAR sunt prezente și lucrări ce aparțin muzeelor din Franța, a ieșit la suprafață și veșnica noastră angoasă: ce o să zică Vestul? O să mai vrea vreodată să se asocieze cu noi? Probabil că da, dar doar dacă reușim să rezolvăm situația în mod profesionist și demn.
Așadar, până aici am fi putut spune că scandalul și-a atins punctul culminant doar prin seriozitatea problemelor ridicate. Nu, pentru că a urmat poziția oficială a Muzeul Național de Artă al României, precum și cea a ministrului culturii, doamna Raluca Turcan, ambele stârnind și mai multă agitație. MNAR a invocat, destul de evaziv ce-i drept, autentificările unor experți recunoscuți, nenumiți însă, precum și prezența lucrărilor cu pricina în publicații științifice necontroversate, dar tot nenumite. Doamna ministru a confirmat că a dispus realizarea unor controale asupra deciziei de a include lucrările în expoziție, afirmând apoi că “are rezerve serioase” în ceea ce privește acuzațiile, care, din punctul său de vedere, nu sunt suficient fondate.
Revenind la firul narativ, între timp, pe Facebook au apărut titlurile și fotografiile lucrărilor cu pricina, o scrisoare de protest, precum și unele dintre numele experților care le-au autentificat, Amelia Pavel (1915-2003) și Mircea Deac (1921-2015), la adresa cărora au apărut imediat în comentarii tot felul de păreri și idei care par de-a dreptul conspirative. Totodată, atât domnul Șușară, cât și domnul Buga au continuat să pună la îndoială modul în care MNAR a procedat întocmind lista lucrărilor expoziției. Mai mult, a apărut și povestea primelor îndoieli în ceea ce privește autenticitatea lucrărilor expuse acum la MNAR, care au făcut parte în urmă cu 20 de ani dintr-o expoziție retrospectivă organizată la Piatra Neamț, care a avut ca rezultat și un catalog, și care ar fi avut ca scop ascuns să spele mai multe falsuri, validându-le pieței de artă prin cuvântul și prezența unor personalități cultură foarte în vârstă, considerate necalificate pentru așa ceva. Și din partea MNAR au apărut clarificări care fac poziția muzeului mai solidă, cel puțin în ceea ce privește decizia de includere a picturilor în expoziție: numele importante ale tuturor experților care au autentificat, publicațiile în care au apărut și lipsa ridicării unor întrebări asupra paternității lor din partea specialiștilor. Contactat de agenți de presă, directorul MNAR și curatorul expoziției, Călin Stegerean, a răspuns acuzațiilor spunând că acestea sunt abuzive și nefondate, expoziția fiind construită și având la bază materiale bibliografice și de specialitate necontestate până în prezent. Directorul a făcut publică și data în care domnul Buga a trimis solicitarea de reevaluare a lucrărilor din colecția Năstase, 18 ianuarie 2024, precizând că termenul legal de răspuns este de 10 zile. Totodată, a adăugat și că domnul Șușară nu s-a adresat în acest fel instituției înaintea scandalului din social media și din presă și nu a indicat lucrările pe care le-ar considera falsuri.
Care sunt lucrările reclamate?
Câteva dintre lucrările vizate, cel mai mult suspicionate de fals, sunt: Cleopatra, Trei nuduri feminine și Compoziție cu nud, iar fotografiilor lor culese de pe rețelele sociale le puteți vedea mai jos.
Chiar dacă s-a lăsat așteptată câteva zile, reacția lui Adrian Năstase a pus și mai multe paie pe foc. Decizia acestuia a fost să își retragă toate lucrările din expoziție, precizând că a fost victima unui linșaj mediatic, și că nu mai dorește să creeze probleme familiei sale, nici instituției MNAR. A argumentat, totodată, din punctul de vedere al colecționarului, autenticitatea lucrărilor din colecția sa și a fiilor săi. Unii au considerat gestul retragerii operelor ca fiind autoincriminator și având ca scop mușamalizarea scandalului. Adrian Năstase și-a exprimat opinia și referitor la motivele scandalului, și anume neînțelegeri mai vechi între actori din lumea culturii, orgolii, dar și monopolul pe care Vestul României îl dorește asupra expozițiilor importante, aici făcând referire la mult lăudata expoziție retrospectivă Victor Brauner ce a avut loc la Timișoara în primăvara anului 2023, când orașul desfășura programul de Capitală Europeană a Culturii. Este drept că mulți au considerat, după cum arată comentariile din online, expoziția de la MNAR ca nepotrivită și inutilă după expoziția de la Timișoara. Poate dacă am fi trăit la Paris, am fi avut o multitudine de expoziții ale unor artiști atât de importanți din care să alegem în fiecare sezon, sau măcar dacă am fi avut trenuri funcționale care să ne ducă ușor dintr-o parte în alta a țării, acesta ar fi fost un punct de vedere de luat în considerare. Altfel, nu prea.
Din toată ecuația asta complicată pare să lipsească, totuși, formula prin care se rezolvă problema. Întrebările esențiale la care se poate reduce acest scandal incomod (și, mai mult, la care ar trebui să se reducă, în locul unor discuții interminabile pe Facebook), sunt următoarele:
Cum se întocmește corect o expertiză asupra autenticității unei lucrări?
Care sunt pașii care trebuie urmați de o instituție pentru a se asigura că lucrările expuse aparțin cu adevărat artistului în cauză?
Cum trebuie să procedeze un muzeu în cazul unor acuzații de expunere a unor falsuri?
Care este rezolvarea firească și profesionistă a unei astfel de situații?
În speranța găsirii unor răspunsuri care să ne facă puțin să ieșim din ceața densă a orgoliilor și parti-pris-urilor, am adresat aceste întrebări unor persoane care sunt în măsură să ne răspundă, dar și care au o distanță mare față de scandal și pot privi situația ceva mai detașat.
Doina Lemny, istoric de artă, cercetător și specialist în opera lui Brâncuși, ne-a oferit o perspectivă asupra unor termeni folosiți greșit în presa românească, precum și asupra felului în care o astfel de problemă ar putea fi gestionată:
„Mai întâi de toate, eu mă exprim în calitatea mea de specialist în sculptura modernă și în arta lui Brâncuși și nu de „expert”. De aici pornesc multe neclarități în presa românească. Specialist și expert sunt 2 termeni foarte diferiți. Specialistul este persoana care a cercetat în profunzime arta unui artist și a publicat mult, analizând toate aspectele creației. El este recunoscut de semenii săi și de public. Expertul este acreditat de casele de licitație ca urmare a unor competențe dovedite în timp prin analizele pe care le-a făcut. Expertul nu trece un examen la vreun minister. Așa s-a întâmplat – și în mod greșit – când după 1990, mulți impostori au obținut de la Ministerul Culturii din România „pecetea” de expert. Cine le-a atribuit această calitate?! Ministerul culturii dispune de supra experți?! Este o confuzie totală. N-aș da decât un exemplu: pentru Brâncuși (domeniul meu, în care sunt specialistă și nu expertă!) a ieșit pe piață în 1990 un așa-zis expert confirmat de Minister (de care specialiști???) răposatul Lucian-Radu Stanciu, care nu scrisese niciodată despre Brâncuși și nici despre niciun fel de artă și care a „expertizat” lungul șir de asa-ziși Brâncuși din perioada tinereții lui Brâncuși. El a deschis drumul unei serii de falsuri pe care nicio casă de licitație serioasă nu le ia în seamă, dar care infestează piață. Privind raportul dintre instituție și opera autentică: o instituție, atunci când achiziționează sau expune o operă, trebuie să respecte regulile internaționale de autenticitate: mai întâi de toate: istoricul operei respective, adică parcursul ei de la artist, la colecționar, la galerist etc. Când sunt dubii, înainte de a le achiziționa sau expune în expoziții temporare, trebuie sa le supună analizei experților cunoscuți în lume, care supun opera tuturor proceselor chimice, fizice, de analiză a materialelor, de datare a lor, de datare a metodelor de lucru ale epocii etc. Astăzi există laboratoare care pot face aceste analize și cred că și în țara noastră.
Dacă acest pas a fost făcut (existența unor acuzații de fals), opera trebuie retrasă imediat, pentru că altfel expoziția este compromisă, și analizată, trimisă la acești experți de laborator. Nu intră în competența mea să spun cine trebuie să plătească aceste analize. În mod firesc, înainte ca opera să fie expusă, ea trebuia să se prezinte cu acest dosar complet: istoricul ei – adică proveniența, anul achiziției
etc – și confirmarea autenticității de către un expert de laborator. Repet, a unui expert și nu a unui specialist care este un istoric de artă foarte învățat, capabil să repereze câteva defecte, dar nu cu certitudine.”
Mai aproape de o perspectivă profesionistă asupra rezolvării problemei, din punct de vedere al expertizei de laborator, ne aduce și Adriana Blendea, care lucrează de 35 de ani la Paris în conservare-restaurare de pictură de patrimoniu, pentru muzee si monumente naționale și istorice. Foarte interesante sunt intervențiile sale în comentariile uneia dintre postările energice ale domnului Adrian Buga, pe care le redăm aici:
„Domnule Adrian Buga, în legătură cu propunerile dvs. pentru analize, reiterate, în poziția dumneavoastră de expert ar fi trebuit să căutați /transmiteți informații exacte despre analizele pe care le solicitați. O parte din aceste investigații nu sunt ne-invazive, iar proprietarul trebuie în orice situație să-și dea acordul pentru realizarea lor. Țin deci să vă aduc la cunoștință (și audienței dvs.) că nu există analize și determinări de pigmenți și lianți pentru stratul de culoare fără prelevare de materie picturală, în caz de MEB, ERD, EDX, sau Spectroscopie IRTF*. În fine, când solicitați analiza suportului de pânză la microscop și UV, având în vedere că lucrările incriminate sunt pe lemn și respectiv carton, propunerile dvs. nu par foarte profesionale.”
* – MEB-ERD / EDX: Microscopie électronique à balayage avec imagerie en modes électrons rétrodiffusées, couplée d’une Spectroscopie par Dispersion d’Énergie de rayons X
– IRTF : spectroscopie IR à transformée de Fournier
„Dacă proprietarul este de acord și interesat de rezultat, ar trebui desigur făcute investigațiile respective. Dar știți probabil că laboratoarele prezintă doar rezultate pur științifice, ilizibile pentru un istoric sau expert fără „traducerea” și interpretarea prealabilă a unui specialist în conservare-restaurare, care cunoaște chimie și care obligatoriu trebuie să facă „legătura” în comisia pluridisciplinara de expertiză. Procedura aici în Franța e foarte complexă. Ar trebui desigur să existe și analize comparative anterioare, pe opere „sigure” și autentificate. Există așa ceva în România, eșantioane și rezultate de analize pentru comparație cu epoca si tehnica respective la Brauner? În fine, expertul se pronunță la urmă, și nici atunci nu e sigur că va putea spune clar și răspicat ceva… Desigur, în caz că falsul flagrant si e recunoscut, ar trebui scos din circulație, distrus, și aici e marea problemă. Și în Franța și peste tot. Nimeni nu vrea să-și distrugă falsurile pe care le-a cumpărat cu bani grei. Ideea e ca ele să fie stigmatizate și să nu poată fi niciodată expuse.”
Un răspuns ne-a oferit și istoricul de artă Samy Kinge, al cărui nume a fost invocat de mai multe ori în postările de pe Facebook ale domnului Șușară și ale domnului Buga, fiind singurul specialist în opera lui Victor Brauner în măsură să se pronunțe asupra autenticității lucrărilor în cauză. Punându-i aceleași întrebări, ne-a răspuns astfel:
„Let me first say that every well known artist has one or rather few experts and dealers with whom a museum generally deals especially when the artist is no longer alive physically. As far as I am concerned, I studied History of Art for 3 years in Paris and then worked for an international gallery (based in New York, Paris, Geneva, Athens and Madrid) for 8 years exhibiting famous artists named Victor Brauner, de Chirico, Max Ernst, Fontana, Martial Raysse, Matta… among others. I was designated by the owner of the gallery to take care and help the widow of Victor Brauner. Once the gallery for which I was working closed, I opened my own gallery and went on with most of the artists named above especially with Mrs Jacqueline Victor Brauner who needed help.”
Samy Kinge, în calitatea sa de specialist în Brauner, a fost contactat și de către domnul Pavel Șușară, care, sperând să facă mai multă lumină în ceea ce privește falsurile, i-a trimis specialistului fotografii ale operelor expuse la MNAR, considerate falsuri. Așa cum face public pe Facebook domnul Șușară la câteva zile după, Samy Kinge s-a pronunțat, destul de scurt, astfel: „Avem de-a face cu un falsificator talentat.” Ca și în cazul răspunsurilor noastre, domnul Kinge a fost limitat în cuvinte, probabil nedorind să intre în scandal. Totuși, a confirmat opinia domnului Șușara asupra falsurilor, nespecificând însă la ce lucrări se referă mai exact, lucru ce rămâne un mister până astăzi, deoarece o expertiză oficială nu există încă…cel puțin nu pentru public, care rămâne la fel de confuz precum la începutul poveștii. În lipsa unui răspuns oficial din partea Muzeului Național de Artă al României și Ministerului Culturii, a unor precizări clare și fără atitudini părtinitoare din partea specialiștilor și experților din țară, nu rămânem decât cu întrebări și, mai apăsător, cu un sentiment puternic de neîncredere, asemănător cu cel pe care ni-l oferă de multe ori sfera politică.
În prezent, ne aflăm departe de rezolvarea problemei, care ar fi putut fi tratată mult mai profesionist de către toți cei implicați, dar, mai interesant, ne poziționăm și la confluența unor atitudini specifice pentru România, în toate domeniile sale de activitate: scandal, mult, cât mai mult, pe social media, dacă se poate, pe teme politice, afirmații contradictorii, incomplete, sintagma devenită deja clasică “sunt interese mari la mijloc”, lipsa unor măsuri prompte de acțiune, încetineala birocratică și, poate cel mai grav, disponibilitatea personalităților culturale, precum și a instituțiilor, de a se desființa public unele pe altele, de a se denigra reciproc pe plan local și internațional, într-un fundal cultural care este și așa destul de indiferent pentru marele public.
Adrian BUGA
În baza articolului publicat de Propagarta: ”Cu ce am rămas după scandalul acuzațiilor de fals la MNAR”, datat 5 feb. 2024, autor, Maria Munteanu, vă rog să-mi acordați posibilitatea de a răspunde:
În calitatea mea de expert al Ministerului Culturii, specializarea – pictură românească; de istoric al artei, de autor, de cercetător și mai ales de membru al Asociației Prietenii MNAR, m-am implicat direct în activitățile de strângere de fonduri, de promovare și de susținere a evenimentelor organizate de Muzeul Național de Artă al României. Mai mult decât atât, am publicat nenumărate studii și monografii despre artiști români din avangarda istorică, cât și despre artiști ai „Școlii Maxy”.
Încă de la început, observ că nu v-ați documentat serios pentru articolul d-tră și preluați informațiile de pe rețelele de socializare și din comunicatele MNAR. O simplă vizită la biblioteca UNARTE sau la Biblioteca Academiei v-ar fi răspuns la multe întrebări apărute în articol, mai ales că ați absolvit Istoria Artei, iar subiectul este extrem de „greu”.
Consider că este necesar să-mi prezent lucrările de specialitate și vă indic doar două titluri: Adrian Buga, Comori de artă din colecția prof. Ion Chiricuță, ed. UNARTE și ARGO, București, 2014; Victor Victorios – desene, gravuri, obiecte, cronologii, Galeria Dada, Editura Vellant, București, 2019 (în calitate de expert al proiectului). În prima carte menționată o să puteți să citiți și să studiați ce consider eu că înseamnă cercetarea amănunțită a unei lucrări de artă, indicându-vă capitolul Artă europeană și Inventarul tehnic de la final. În albumul despre Victor Brauner, dacă îl parcurgeți atent, descoperiți că cei care semnează textele sunt cercetători avizați ai operei lui Brauner: Margaret Montagne sau Mădălina Lascu, iar contribuția mea se poate vedea clar, atât prin descoperirea textelor inedite despre Victor Brauner, cât și prin implicarea mea ca expert.
După aceste precizări, vă rog să-mi permiteți să punctez următoarele: încă din faza „discretă” a implicării mele în cererea de a înlătura, atât din expoziție, cât și din viitorul catalog a tablourilor cu probleme de autenticitate, am cerut să mi se permită să studiez dosarele lucrărilor în cauză.
Fiecare expoziție organizată în marile muzee ale lumii, inclusiv cele realizate la MNAR, trebuie să aibă un dosar: tehnic, istoric, de asigurare, de conservare și de împrumut pentru fiecare lucrare din expoziție. Mai mult decât atât, fiecare lucrare de artă expusă are un Dosar (Dossier) care este unit inseparabil – ca printr-un cordon ombilical – de opera de artă. Acest dosar este o resursă de studiu pentru specialiști și conține datele menționate mai sus.
Vă preiau una dintre întrebări și afirm lapidar ca o instituție muzeală, în cazul nostru MNAR, are obligația să se asigure că lucrările expuse sunt originale, iar autorul lor trebuie să fie artistul prezentat în expoziție. Excepție fiind situația în care expoziția este despre falsuri!
Primul pas, atât al curatorului, al specialistului, al angajaților muzeului implicați, cât și al directorului MNAR, este acela de a porni de la cercetarea amănunțită a provenienței și a trasabilității fiecărei lucrări expuse, mai ales dacă lucrările provin din colecții particulare care nu au un dosar de proveniență avizat de experți acreditați. Folosesc înțelegere engleză a termenului Provenance care este, în esență, călătoria meticulos înregistrată a unei opere de artă de la origine prin unul sau mai mulți proprietari și până în prezent. Istoricii de artă și curatorii folosesc aceste informații pentru a oferi mai mult context unei lucrări. Din păcate, pentru cele două lucrări menționate de mine, această etapă de cercetare lipsește cu desăvârșire.
Mai mult decât atât, curatorul expoziției Victor Brauner nu a trimis acest dosar (Dossier) comisiei de specialitate a MNAR, scurtcircuitând etapele, pentru că avea și funcția finală de Director General al MNAR.
Iată-ne în pragul dezastrului: un curator fără experiență în Victor Brauner nu alcătuiește un dosar corespunzător al lucrărilor propuse și le inserează direct în expoziție fără să se consulte cu cercetătorii muzeului, cu restauratorii muzeului sau cu experții internaționali care fac parte din Comitetul Brauner.
La întrebarea: Cum trebuie să procedeze un muzeu în cazul unor acuzații de expunere a unor falsuri? Vă răspund: Nu ca directorul actual al MNAR! Un director care dă dovadă de discernământ al funcției și trebuie să răspundă prin următoarele acțiuni rapide: să stabilească urgent o întâlnire cu cel care avertizează discret expunerea unor lucrări cu probleme de autenticitate, mai ales că cel care avertizează este expert și doctor în artă, specializat în identificarea problemelor de autenticitate a lucrărilor din avangarda istorică. Apoi, să organizeze ședințe cu specialiștii muzeului și să-i asculte pe fiecare. Dacă cel care avertizează are doar 1% dreptate cu ce afirmă, să ceară imediat – printr-o comisie de experți formată din conservatori, restauratori și specialiști cu experiență în opera lui Victor Brauner – o expertiză.
Un alt aspect extrem de important. Vă rog, atât pe d-tră ca autoare, cât și pe cititorii Propagartă să nu confunde următorii termeni: înscrisuri olografe; autentificare; expertiză; contraexpertiză. S-a afirmat de către curatorul expoziției și de către colecționarul lucrărilor că aceste lucrări încriminate de mine sunt expertizate prin însemnele olografe de pe versoul lucrărilor. Afirm clar că însemnele de pe versoul lucrării nu sunt expertize! Mai mult decât atât, vă pot prezenta lucrări atribuite lui Brauner care au aceste însemne contrafăcute și ele!
Vă rog să-mi îngăduiți să vă prezint o expertiză de artă realizată de mine: am lucrat peste șapte luni la ea și conține 50 de pagini cu: studii istorice ale lucrării în cauză, cercetări ale provenienței și trasabilității, fotografii față verso și macrofotografii de fragment, fotografii UV, analize de detaliu și de pensulație, cercetări sub microscop, analizele non invazive de diferite tipuri, texte ale experților avizați în opera expertizată, cercetări din arhivele artistului și din Arhivele Naționale, documente și fotografii legate de expozițiile unde lucrarea apare menționată, studii comparative cu alte lucrări din muzeele europene și multe alte detalii.
Totodată, prin cererea mea de a avea acces la dosarul lucrărilor suspecte, în calitate de expert obișnuit cu practica muzeală și cu traseul lucrărilor de artă, de la identificarea lor de către curator și până la aprobarea intrării lor în expoziția în sine, nu mi-am închipuit că lucrările nu au un dosar care să conțină expertizele cerute de mine. Eram sigur că dosarele conțin o expertiză făcută în urmă cu mult timp în urmă, având grave greșeli sau fiind realizate cu rea intenție. Nu mi-am închipuit că directorul MNAR a aprobat participarea unor lucrări de Brauner, într-o expoziție internațională, fără EXPERTIZĂ realizată. Din acest punct de vedere am solicitat o contraexpertiză făcută, fie de șeful laboratorului de restaurare al MNAR, în colaborare cu experții Institutului de la Măgurele, împreună cu cercetători români ca Mihaela Petrov, fie de cercetători și experți străini ca cei numiți de mine în scrisoarea adresată Ministerului Culturii.
Vă asigur că experții români, fără să-i numesc acum, sunt extrem de bine pregătiți să facă o PRIMĂ expertiză a lucrărilor. Așa cum i-am explicat și doamnei Blendea, într-o primă fază în care lipsește expertiza lucrărilor, se pot face testele recomandate de mine, cele non-invazive, fără să fie nevoie de acordul proprietarului. Doamna Blendea, citând-o în articolul d-tră, vorbește de teste elaborate care se cer în cazul în care primele teste, de bază, nu sunt concludente, dar eu vă asigur că dacă experții MNAR erau lăsați să facă aceste simple teste non-invazive, lucrările nu intrau în expoziție. Iată, prin detaliile de mai sus, care era o rezolvare firească și profesionistă a unei astfel de situații.
Legat de ce declară doamna Lemny: „Expertul este acreditat de casele de licitație ca urmare a unor competențe dovedite în timp prin analizele pe care le-a făcut. Expertul nu trece un examen la vreun minister. Așa s-a întâmplat – și în mod greșit – când după 1990, mulți impostori au obținut de la Ministerul Culturii din România „pecetea” de expert”, pot spune că alege cel mai nefericit exemplu de “expert” român – Lucian-Radu Stanciu. Doamna Lemny, pe care o stimez, pune fără voie o pată peste imaginea specialiștilor și experților români, obligându-mă să-i menționez că și eu sunt expert al MC și că dosarul meu este disponibil și poate fi studiat. Mai mult, îi aduc aminte doamnei Lemny că un alt expert român i-a depistat anumite scrisori ale lui Brâncuși care erau cu mari probleme de autenticitate și care au fost prezentate public în conferințele internaționale. Doamna Lemny, totuși, punctează excelent pe temă, spunând: „Când sunt dubii, înainte de a le achiziționa sau expune în expoziții temporare, trebuie sa le supună analizei experților cunoscuți în lume, care supun opera tuturor proceselor chimice, fizice, de analiză a materialelor, de datare a lor, de datare a metodelor de lucru ale epocii”. Aceste aspecte lipsesc cu desăvârșire în cazul Brauner.
Pentru a vă răspunde la întrebarea titlului „Cu ce am rămas după scandalul acuzațiilor de fals la MNAR”, fără ca rezultatele să ajungă la final, vă prezint câteva: toate tablourile cu mari probleme de autenticitate, cele care se vindeau pe anumite siteuri, au fost scoase de deponenți; clienții amatori sau colecționarii dornici de chilipiruri nu mai achiziționează nimic rapid; s-a prevenit introducerea de lucrări dubioase, atât în expoziție Brauner, cât și în catalogul aferent; s-a demonstrat modul în care curatorul a acționat în organizarea expoziției – fără pregătirea temeinică a dosarelor de expertiză; s-a oprit o posibilă introducere a tablourilor neexpertizate în patrimoniul național; s-a prezentat o posibilă rea voință, atât a colecționarului, cât și directorului MNAR. Opinia publică, alături de pictori, de experți și de specialiști, a reacționat, iar petiția acțiunii are aproape 6000 de semnături în doar câteva zile. S-a demonstrat, până acum, lipsa de trasabilitate a lucrărilor incriminate și rezultatele nu se opresc aici…
Vă rog pe d-tră, cât și pe cititorii Propagarta să cântărească dacă acțiunea mea de până acum aduce rezultate benefice societății în care trăim. Declar că sunt supus unui stres enorm, atât prin presiunile exercitate, cât și prin declarațiile publice la adresa mea. Mă lupt cu persoane puternic ancorate în sfera politică, fără să fie o luptă echilibrată. În final, încă mai am puterea de a spune: „Adevărul societății artistice și culturale românești trebuie spus doar prin lucrările originale, iar falsul este egal cu minciuna din societatea noastră, este egal cu tot ce este nociv, cancerigen. Falsul pângărește și distruge orice valoare culturală.”