Artista Inci Eviner acuză un muzeu din Qatar de cenzurarea unei lucrări despre un Harem din secolul al XIX-lea
Inci Eviner, o artistă renumită pentru participarea la bienale internaționale precum cele din Veneția și Sharjah, a acuzat Mathaf: Muzeul de Artă Modernă Arabă din Qatar de cenzură, după ce instituția a eliminat una dintre lucrările sale video dintr-o expoziție chiar înainte de deschidere.
Videoclipul, intitulat „Harem” (2009), reinterpretează o gravură din secolul al XIX-lea realizată de Antoine Ignace Melling, un francez care a vizitat Istanbulul, orașul de origine al artistei. Eviner subliniază că gravura lui Melling, spre deosebire de tendințele orientalistice ale epocii, nu prezintă expresii dramatice sau seducătoare. Femeile, desenate cu o precizie aproape științifică, par să fie „aruncate în afara timpului.” Videoclipul readuce gravura la viață, cu oameni integrați digital în imagine.
Gravura lui Melling aparține Muzeului Lusail din Qatar, o instituție dedicată artei orientalistice, care urmează să se deschidă în 2029. Muzeul Lusail a organizat actuala expoziție a Mathaf despre Jean-Léon Gérôme, un pictor francez din secolul al XIX-lea cunoscut pentru imaginile sale despre Africa de Nord și Orientul Mijlociu. Expoziția, intitulată „Seeing Is Believing: the art and influence of Gérôme”, include 350 de lucrări și răspunsuri contemporane la arta lui Gérôme, printre care și piese noi semnate de Babi Badalov și Nadia Kaabi-Linke.
Pe 2 noiembrie, în ziua deschiderii, Eviner a fost informată că „Harem” nu va mai fi inclus în expoziție. Într-un email obținut de ARTnews, Zeina Arida, directoarea Mathaf, i-a transmis artistei: „La cererea Ministerului Culturii, lucrarea Harem nu a fost inclusă în expoziție.”
Eviner a declarat pentru ARTnews că a primit scuze personale de la curatoarea Sara Raza, însă nu i s-a oferit o explicație oficială pentru decizia de a elimina lucrarea. „Consider că eliminarea lucrării mele ridică întrebări despre cum drepturile femeilor, libertatea de exprimare și exprimarea artistică sunt influențate de valorile locale sau dacă sunt, de fapt, drepturi universale,” a scris Eviner într-un email.
Videoclipul „Harem” a fost prezentat anterior în muzee din întreaga lume, inclusiv la Muzeul de Artă al Comitatului Los Angeles (LACMA), MASS MoCA, British Museum din Londra și Bonniers Konsthall din Suedia, fără a genera controverse.
Un reprezentant al Mathaf a confirmat eliminarea lucrării lui Eviner, fără a oferi alte detalii. Ministerul Culturii din Qatar nu a răspuns solicitărilor de comentarii.
Eviner a criticat Mathaf pentru aparenta incompatibilitate între misiunea sa și cenzură: „Mathaf invită curatori și artiști din întreaga lume pentru a legitima modul în care folosește arta contemporană. Trebuie să ne întrebăm dacă astfel de expoziții sunt folosite ca instrumente pentru a susține ideea unei societăți democratice în lumea artei. Este posibil să considerăm arta contemporană fără o capacitate critică?”