
Capodopera redescoperită a lui Bernini: statuia zeului Triton expusă la Rijksmuseum
Modelul din teracotă, de 72 cm, care îl înfățișează pe zeul mării Triton, oferă o legătură importantă cu procesul de gândire al artistului italian, potrivit unui curator al muzeului din Amsterdam.
Timp de decenii, statuia părea o piesă veche, fără valoare. Însă, când descendenții cardinalului Flavio Chigi din secolul al XVII-lea au îndepărtat straturile groase de vopsea întunecată, au realizat că dețineau o sculptură extraordinară a lui Gian Lorenzo Bernini, considerat cel mai important sculptor al Barocului italian.
Acum, acest model din teracotă, de 72 cm, care îl înfățișează pe zeul mării Triton, este oferit în împrumut permanent Rijksmuseum-ului din Amsterdam, aducând publicul mai aproape de mâinile „virtuozului” Bernini.
Un proces de restaurare dezvăluie un geniu artistic
Frits Scholten, curator principal al secției de sculptură a muzeului, afirmă că piesa este o verigă importantă în înțelegerea procesului de gândire al lui Bernini, care a fost atât arhitect, cât și artist, trăind între 1598 și 1680.
„Este o sculptură care a fost mult timp într-o familie italiană, dar acoperită cu vopsea, probabil pentru că fusese deteriorată,” explică Scholten. „Așa că au pictat-o pentru a arăta ca o sculptură din bronz patinat, figura fiind maro închis, iar cochilia pe care stă, aurită. Aceasta a ascuns, într-o anumită măsură, calitatea sculpturii. Însă, după restaurarea din 2018, stilul și amprenta artistică a lui Bernini au ieșit din nou la suprafață, demonstrând clar că este o capodoperă.”
Modelul, probabil cel denumit „modella fatto da me” (model realizat de mine) într-o factură din 1655, reprezenta ideile inițiale ale lui Bernini pentru o statuie de marmură destinată unei fântâni din Piazza Navona, una dintre cele mai importante piețe din Roma, comandată de Papa Inocențiu al X-lea.
O premieră pentru Olanda
Taco Dibbits, directorul Rijksmuseum, consideră această achiziție istorică: „Este minunat că, datorită unui colecționar privat, putem expune acum permanent o sculptură a lui Bernini în Olanda pentru prima dată,” a declarat el într-un comunicat. „Bernini a avut o influență uriașă asupra dezvoltării sculpturii ca formă de artă.”
Dibbits adaugă că „mulți sculptori olandezi au călătorit la Roma în secolul al XVII-lea, au studiat lucrările lui Bernini și au fost influențați de el. Printre aceștia se numără Artus Quellinus, care a realizat mai târziu sculpturi din marmură pentru Primăria Amsterdamului, acum Palatul Regal din Dam Square.”
De ce erau importante modelele pentru Bernini?
Bernini este cunoscut pentru lucrări precum Apollo și Daphne din Galleria Borghese din Roma, proiectarea Pieței San Pietro și celebra Fontana dei quattro fiumi (Fântâna celor Patru Râuri) din Piazza Navona, realizată în 1651. După această capodoperă, papa i-a cerut să înfrumusețeze celelalte două fântâni din piață.
Scholten explică faptul că trăsăturile cheie ale artei lui Bernini sunt dramatismul și mișcarea, realizate cu ajutorul unor modele detaliate din ceară sau teracotă. „Este teatral și dinamic, folosind constant trucuri teatrale pentru a-și implica publicul – încercând să facă ceea ce pictorii pot, dar, ca sculptor, împingând limitele sculpturii.”
Acest model, de exemplu, are o expresie mai intensă decât sculptura finală din marmură, realizată de asistentul său, Giovanni Antonio Mari. Este mai puțin rafinat decât un alt model din teracotă, aflat în colecția Kimbell Art Museum din Fort Worth, Texas, probabil un cadou pentru papă după finalizarea fântânii în 1653.
Părul suflat de vânt al zeului Triton sugerează mișcare, iar expresia sa trădează un personaj sălbatic, venit din mare. „Bernini experimenta cât de departe putea împinge limitele ideii și designului său,” spune Scholten. „Acest model este mai emoțional: este mai aproape de degetele și mintea sculptorului.”