Miliardarii apelează frecvent la artă foarte valoroasă pentru a decora iahturile lor de milioane. Brokerii spun că arta poate influența chiar și vânzările iahturilor. Tom Craig, dealer de artă, povestește cum a înlocuit opere „controversate” de pe un iaht Feadship de 200 de metri cu fotografii moderne, pentru a atrage cumpărători.
Din ce în ce mai mulți proprietari de superiahturi aleg, însă, să comande copii ale operelor de artă celebre pentru a le expune la bord, în locul pieselor originale, din cauza riscurilor ridicate. Colecțiile de artă valoroase pot fi ușor deteriorate la bordul iahturilor de lux, nu doar din cauza aerului sărat și a mișcării constante, dar și din cauza greșelilor făcute de membrii echipajului, care pot să nu înțeleagă valoarea lucrărilor.
„Ignoranța echipajului este cel mai mare pericol pentru operele de artă de pe mare,” spune Pandora Mather-Lees, istoric de artă. Ea amintește incidente precum ștergerea unei picturi de 110 milioane de dolari, care includea cereale în compoziție, lucrarea lui Andy Warhol Brillo Box de 3 milioane de dolari, care a fost confundată cu o cutie de detergent și lăsată în soare sau spargerea unei lămpi de 120.000 de dolari în timpul unei curățenii de rutină.
Pentru a evita asemenea incidente, unii proprietari optează acum pentru închirierea de opere de artă, potrivindu-le cu tematica evenimentelor de la bord sau cu stilul personal al iahtului. „Închirierea de artă le permite proprietarilor să își adapteze colecțiile la stilul spațiului, fără o investiție financiară pe termen lung,” explică Patrick McCrae, CEO-ul firmei britanice Artiq, care oferă lucrări realizate de artiști emergenți și de talie medie.
Pentru unii colecționari, totuși, nimic nu se compară cu a avea lucrări de artă valoroase la bord. Finanțistul Ken Griffin, de exemplu, și-a decorat superiahtul Viva cu opere de Pollock, Warhol și Cézanne. „Unii proprietari își expun cu mândrie lucrările inestimabile, spunând oaspeților: «Aceasta valorează mai mult decât iahtul.»”