TOP

De la alienare euforică la sevrajă. Un scurt interviu cu ATOMA

ATOMA este artist vizual care lucrează din București, dar lucrările ei pot fi văzută în multe orașe din țară. A studiat pictura la Facultatea de Arte din București și arta murală în cadrul Facultății de Arte Decorative din București. Cunoscută pentru arta sa stradală, expune acum lucrări care prezintă personaje cunoscute, din generații diferite, trăind stări precum anxietatea, depresia, izolarea socială, speranța, etc. A avut mai multe expoziții personale, la București și a participat la mai multe de expoziții de grup (București, Timișoara, Constanța și Brașov). Muralele ei pot fi văzute în București, Târgu Jiu, Bacău, Sibiu, Satu Mare, Petroșani, Râmnicu Vâlcea și Galați.

În pregătirea noii sale expoziții de la Kulterra, ATOMA i-a acordat un scurt interviu lui Daniel Kozak pentru Propagarta

 

Cum a evoluat viziunea ta artistică în ceea ce privește impactul tehnologiei și al social media asupra societății, dacă ne uităm la cele două expoziții de la Kulterra, Euphoric Alienation în 2022 și sevrajă în 2023?

Cred că există diferențe semnificative între cele două expoziții, în contextul impactului tehnologiei și al social media asupra societății, o dată și apoi, eu m-am schimbat, deși rămân preocupată de aceleași teme.

„Euphoric Alienation” din octombrie 2022 este o incursiune artivistă, pe care am gândit-o imersiv și foarte bogată în informații. Atunci am cerut galeriei să creeze un black box, unde am gândit o expoziție instalație care se desfășoare în mai multe acte, un festin despre transformări sociale generate de tehnologie și media. Eram preocupată de ce consum, de ce consumăm și cum ne modelează asta identitatea și aveam un mesaj de avertisment și o observație a stării actuale din acel moment. Introducerea am făcut-o atunci cu o serie de casetoane în care am montat obiecte simbolice, ca să ne întrebăm cine sau ce ne controlează și care sunt implicațiile consumului superficial al ideilor și lucrurilor. Tot atunci am expus o serie de portrete exagerate ale unor bătrâni modificați estetic și ale unor tineri robotizați, ca să evidențiez două moduri diferite de conformare la normă. Iar ultimul act în 2022 l-am gândit ca pe o lucrare cu buze supradimensionate din rășină și medicamente, pe care am vrut să o folosesc ca pretext de a aduce în discuție digitalizarea, lipsa de responsabilitate și superficialitatea. Mi-am dorit mult ca pornind de la experiențele mele și ideile mele, privitorul să aibă prilejul de a medita asupra semnificațiilor și consecințelor, asupra propriilor alegeri și provocări.

Anul ăsta, cu sevrajă, este o continuare și o dezvoltare. Toate lucrările sunt create pe baza experiențelor și sentimentelor din ultimii ani. Am trecut printr-o perioadă de conștientizare care mi-a clarificat trăirile. Vreau să subliniez că titlul nu are legătură cu consumul de substanțe interzise, ci este o îmbinare ambivalentă pe care o pot folosi pentru a mă raporta la subiectele care mă fascinează, dar care pot fi contradictorii: social media și socializarea, spre exemplu.

Am inventat împreună un cuvânt oximoronic, post-inspirație, așa că îți propun să ne întoarcem un pic în timp și spune-mi ce te-a inspirat să explorezi temele consumului de social media și tehnologie și cum crezi că arta ta poate influența sau provoca reflexii?

Mereu am simțit nevoia să explorez aceste teme, consumul de social media și tehnologie apare în toate creațiile mele artistice explicit sau implicit. Expoziția din 2023 subliniază credința mea că atenția este o resursă prețioasă, dar finită, și că lupta pentru captarea acestei resurse devine tot mai intensă în contextul contemporan și … corporatist. Ideea că atenția poate funcționa ca o dependență, similară cu un drog, m-a intrigat profund.

Artistic, resimt dorința de a aduce la suprafață dinamică dintre indivizi și tehnologie, evidențiind modul în care consumul excesiv de social media poate deveni, într-adevăr, o formă de dependență. Am explorat modul în care această dependență poate crea o toleranță, determinând indivizii să caute constant noi stimuli pentru a-și satisface nevoia de atenție și validare online.

Da, prin arta mea încerc să provoc reflexii în rândul publicului, lucrările mele nu sunt doar simple prezentări și reprezentări estetice, ci sunt, de asemenea, un mijloc de a ilustra și contextualiza dependența umană, mai ales a tinerei generații, de atenție în era tehnologiei. Vreau să aduc în prim-plan aspecte precum alienarea, superficialitatea și consecințele negative ale dependenței de mediul online. și acum vorbesc despre singurătatea pe care o experimentăm în această aglomerare de comunicare oferită de media și social media și ce se întâmplă după aceea, cum ne refugiem, cum ne mințim pe noi și pe alții în căutarea de victorii personale și validare online.

Cred că arta mea poate influența publicul prin confruntarea cu realități vizuale și simboluri puternice, și ofer ocazia unei contemplări asupra propriilor obiceiuri și comportamente legate de tehnologie. Încerc să stârnesc întrebări despre modul în care suntem manipulați și cum această manipulare ne poate afecta relațiile sociale și identitatea individuală. Sper să generez o conștientizare mai profundă în rândul publicului cu privire la implicațiile acestui fenomen în viețile noastre cotidiene. Arta nu este doar un mijloc de exprimare estetică, ci și un instrument puternic pentru a provoca schimbări de perspectivă și conștientizare în societate.

sevrajă, expoziția personală a artistei ATOMA, se deschide joi, 16 noiembrie 2023, ora 19:00, la Kulterra Gallery, strada Știrbei Vodă nr.104-106. ATOMA, 

Post a Comment