TOP

Albul de plumb – pigmentul care ajută cercetătorii să determine când și unde au lucrat maeștrii olandezi  

Într-un studiu publicat în Science Advances, cercetătorii de la Universitatea Vrije din Amsterdam au analizat 77 de picturi create de 27 de artiști în timpul secolului al XVII-lea („Epoca de aur olandeză”). Maeștii olandezi au împărtășit o preferință pentru „albul de plumb”, un pigment făcut dintr-o pulbere pe bază de plumb amestecată cu ulei de in sau un liant echivalent. Aceștia au fost atrași de textura sa onctuoasă și de puterea de acoperire, folosindu-l pentru a defini și a conferi strălucire compozițiilor, care concentrau adesea contraste puternice. Pe măsură ce conflictele istorice, cum ar fi Războaiele civile engleze (1642-1651) și Războiul de Optzeci de Ani (1568-1648), au întrerupt furnizarea de plumb din Anglia către Țările de Jos, artiștii olandezi au fost nevoiți să-și ajusteze rețetele pentru realizarea albului de plumb.

Folosind o tehnică numită „analiza izotopilor de plumb”, cercetătorii au descoperit că modificările compoziției chimice a pigmenților reflectau conflictele istorice. Aceștia folosesc de ani de zile analiza izotopilor pentru a data picturile, dar studiul Vrije iese în evidență pentru că le permite acestora să conecteze ansambluri de picturi la evenimente istorice specifice. De exemplu, olandezii foloseau plumb britanic, iar o schimbare a albului de plumb din picturile olandeze din anii 1640 a coincis cu Războiul civil englez. Mai mult, ei au descoperit că albul de plumb care avea compoziție chimică similară provenea din aceeași sursă de minereu, având deci aceeași origine geografică.

„Știm că războiul necesita mult plumb. Războiul civil a perturbat sau schimbat aprovizionarea cu plumb… și asta e ceea ce vedem în pigmenți”, a declarat Paolo DImporzano, autorul principal al studiului.

„Analiza izotopilor de plumb a permis cercetătorilor să rezolve cel puțin un puzzle de istoria artei. Mult timp, aceștia au crezut că Willem Drost, elevul lui Rembrandt, a realizat lucrarea Cimon en Pero în timp ce lucra la Veneția în anii 1650. Cu toate acestea, la o cercetare mai atentă, semnătura chimică a picturii seamănă mult mai mult cu cea a picturilor din atelierul lui Rembrandt din Amsterdam – unde a lucrat și Drost o perioadă”, a declarat D’Imporzano.

D’Imporzano speră că, studiind utilizarea pigmenților cu plumb în Europa, experții pot înțelege mai bine cine ce a pictat și unde.

Post a Comment