TOP

Directorii artistici și galeriștii RAD Art Fair povestesc despre cum a început proiectul unui târg de artă

RAD Art Fair se va deschide pentru public în data de 4 mai. O inițiativă comună a 20 de galerii de artă din România, RAD își propune să întărească nucleul scenei românești de artă contemporană, să ofere vizibilitate artiștilor, galeriilor și producătorilor culturali și să construiască o bază pentru creșterea unei piețe naționale de artă.

Aflat la prima ediție, RAD Art Fair va prezenta publicului arta contemporană românească prin activitatea galeriilor de artă din București, Cluj-Napoca, Timișoara și Chișinău: ATELIER 35, BIJU, CAZUL 101, DIPTYCH, GAEP, JECZA, LEILEI, LUTNIȚA, MATCA ARTSPACE, MOBIUS, PLAN B, POGO,
GALERIA POSIBILĂ, SABOT, /SAC, SANDWICH, SECTOR 1, SUPRAINFINIT, CATINCA TABACARU și VIEWING ROOM 17.

Daniela Pălimaru și Catinca Tăbăcaru, artistic directors RAD, alături de Alexandru Niculescu, co-organizator din partea Sandwich Gallery au povestit pentru Propagarta despre nașterea ideii unui târg de artă în București. Alături de ei, Roxana Dragu de la Mobius Gallery și Matei Câlția de la Galeria Posibilă ne-au vorbit despre programul pe care îl vor prezenta aceste galerii.

Cum a luat naștere proiectul RAD? Povestiți-ne puțin despre implicarea voastră în calitate de fondatori.

DP&AN: Proiectul RAD a luat naștere într-un mod organic, având ca bază o serie de proiecte anterioare în care noi, un grup de galerii, am colaborat în mod similar. De la un grup destul de restrâns, de 2-3 galerii, grupul de organizare a crescut rapid într-un timp foarte scurt, ceea ce ne-a confirmat faptul că toată lumea aștepta un astfel de moment, această energie, acest momentum să-i spunem. Ne-am dat seama, în urma participării la târguri precum LISTE Basel, Artissima (IT) sau Material (MX) că în România există o comunitate deja cristalizată de galerii care au reușit, prin programul lor, să se facă recunoscute la nivel internațional, iar dorința noastră este ca și publicul nostru să cunoască îndeaproape tot ce are de oferit piața de artă contemporană din România.

Având în vedere că RAD se află la prima ediție, am simțit pe deplin ce înseamnă să te implici ca fondator, deoarece nu a fost nici un aspect – de la concept la producție – la care să nu fi contribuit. Cel mai mult ne împlinește însă răspunsul pozitiv al colegilor care au acceptat să se implice sau să participe în acest târg, pentru care timpul de organizare a fost unul comprimat, întrucât acest lucru demonstrează încrederea comună în forțele noastre ca sector independent al artei contemporane.

CT: Este pentru prima dată când 20 din cele mai importante galerii din țară se reunesc sub aceeași umbrelă într-un demers prin care ne dorim maturizarea scenei autohtone. Ideea unui târg de artă contemporană exista demult în colectivul galeriștilor, acum am prins un moment oportun. Cineva trebuia sa își asume să înceapă acest proces și aici cred că este o parte din rolul meu în calitate de co-fondatoare, alaturi de Daniela Pălimariu. M-am întors în România în 2020 și am fost placut surprinsă sa descopăr o scenă de artă emergentă și un context incitant. Am realizat că este loc de schimbare și de creștere și am decis ca este important ca aceasta creștere să fie una colectivă, nu doar individuală. În ultimii 2 ani, Galeria Catinca Tabacaru a inițiat mai multe proiecte colaborative. RAD este cel mai amplu și își propune să devină un eveniment anual și un mecanism sustenabil în dezvoltarea pieței de artă contemporană.

Ce va prezenta galeria Sandwich în cadrul târgului care urmează să se deschidă pe 4 mai? Dar galeria Catinca Tăbăcaru?

DP&AN: Sandwich își continuă programul artistic neconvențional care a consacrat galeria – așadar, standul nostru aduce în prim-plan zece artiste și artiști (LILIANA BASARAB, DAN BASU, EDUARD CONSTANTIN, TEODOR GRAUR, ALEXANDRU NICULESCU, DANIELA PALIMARIU, CRISTIAN RĂDUȚĂ, MIHAI RUSEN, NATASHA SHULTE, DAN VEZENTAN) cu care colaborăm și printre care ne numărăm și noi. Conceptul standului nostru vine în întâmpinarea unui proiect inițiat în 2019 și pe care plănuim să îl reluăm, și anume Garage Sale. Abundența operelor realizate în medii și în decenii diferite este ambivalentă, pe de-o parte întregind conceptul de garage sale, iar, pe de altă parte expunând, într-un amalgam controlat, o serie de lucrări în diverse stiluri. Highlightul standului va fi o motocicletă, aparținând artistului Teodor Graur, în jurul căreia diferite lucrări, dar și obiecte comune vor fi expuse pe un covor – imitând astfel un târg.

CT: Expoziția pe care o propunem este o întâlnire între artiști din România, Zimbabwe și Surinam. Portofoliul galeriei este foarte variat, de aici și selecția. Lucrările expuse propun o conversație despre relația complexă dintre ecologie, istorie, tehnologie și contexte socio-politice actuale, legătura dintre cotidian și ancestral, dar și relația omului contemporan cu mediul înconjurător. Lucrările expuse propun o selecție diversă de materiale: de la piatră și acril la elastice și suporturi de mingi de golf.

Cât de importantă credeți că este existența târgurilor de artă în piața de artă românească? Ce impact are un târg de artă asupra publicului?

DP&AN: Apariția unui târg de artă în România vine într-un moment oportun pentru a ne concentra pe spațiul care ne-a permis să evoluăm și, printr-un efort comun, să îl marcăm pe harta globală a happening-urilor culturale.

Pe lângă partea evident expozițională, un târg de artă familiarizează publicul cu piața de artă românească într-o manieră ceva mai accesibilă față de sectorul platformelor de licitație, oamenii având ocazia să cunoască în mod nemijlocit artiștii și galeriștii care îi reprezintă. În acest sens, RAD este locul potrivit pentru toți cei care își doresc un insight către piața de artă contemporană și nu numai, deoarece pot accesa și programul de talks susținute de către colecționari, galeriști și curatori cu experiență, deschis publicului în zilele în care se desfășoară târgul.

CT: Existența târgurilor de artă este un pas absolut necesar pentru dezvoltarea oricărei piețe de artă, fie ea emegentă sau robustă. Pe o scenă ca cea din România, un târg de artă este în primul rând un instrument de educare a publicului și a potențialilor colecționari, unde vizitatorul poate lua contact cu arta contemporană într-un mediu deschis și prietenos care se opune prejudecăților elitiste create deseori în jurul artei contemporane. Apoi, vorbim despre o educație fianciară, conștientizareab faptului că arta reprezintă la rândul ei o investiție, o carte de vizită pentru colecționar, dar și o manieră de susținere a carierei artistului. Pentru a încuraja publicul, RAD propune o selecție de lucrări la prețuri accesibile pentru bugete variate.

Roxana Dragu ne-a povestit despre ceea ce va prezenta Mobius Gallery la RAD: „Ca în orice alt domeniu, e nevoie de timp ca lucrurile să prindă dincolo de contur, conținut. La puțin peste două decenii de la deschiderea primelor galerii de artă private din România, iată că a venit momentul în care ne putem asuma un demers care să implice în mod direct principalii actanți din perimetrul pieței primare, respectiv galeriile și spațiile de artă independente. Mobius va fi prezentă în cadrul RAD cu lucrări ale artiștilor din programul galeriei – Lea Rasovszky, Roman Tolici, Andrei Gamarț, precum și Gino Rubert, ale cărui lucrări am avut bucuria de a le descoperi recent (și ghici unde? Tot în cadrul unui târg la care am participat, în Madrid) cu care am început o colaborare și pe care așteptăm cu nerăbdare să îl prezentăm publicului din România. În secțiunea dedicată sculpturii din cadrul RAD suntem prezenți cu lucrări ale Biancăi Mann, Aurel Vlad și Cătălin Bădărău.”

Lucrare de Aurel Vlad în cadrul Sculpture Park RAD

„Galeriea Posibilă vine cu Câlția, fotografii și artiști tineri, lucrări nou produse, cumva văd că scena de artă așa ne-a etichetat. Dar dincolo de asta, de la Ștefan Câlția avem o lucrare specială scoasă cu greu din atelierul artistului, o lucrare de referință cu expuneri în muzee, destinată exclusiv unei colecții publice, unui colecționar public. Apoi Gwen (Emma Bădulescu) cu mitologia ei pop și underground în același timp, Miruna Radovici, cu senzorial, textil, apă și câini, Bogdan Gîrbovan cu o privire din privire, seria „Loc. Locuire. Locuință”, deconstuiește imaginea pe care o avem vizavi de animal. Nicu Ilfoveanu, înscriindu-se în același registru de „bestiar”, prezintă un proiect pe care îl denumește Mio Dio, o serie de diorame în schimbare, de aici această estetică ireală, fantastică, cu animale prinse în folii de plastic, între protecție și sufocare. În Parcul de Sculpturi mai există  lucrările a două artiste cu care ne bucurăm să lucrăm – Alexandra Boaru și Diana Păun.”, ne-a spus Matei Călția despre ceea ce vor prezenta la târg. „RAD a pronit spontan, e un gând pe care fiecare galerie și toate împreună l-au mai avut și la începutul anilor 2010. Între timp au pornit alte formule care am sperat să acopere această nevoie, dar nu s-a întâmplat. Să nu uităm că în urmă cu mai bine de 20 de ani când am pornit galeria în București nu exista nicio scenă de artă, ea a evoluat și evoluează tot mai rapid. Probabil că acesta e momentul, dar vom știi abia la editia a 5-a”.

RAD Art Fair propune publicului, pe lângă vizitarea standurilor galeriilor, un sculpture park cu intrare gratuită, tururi ghidate pentru adulți și copii, și ateliere artistice pentru cei mici. Târgul va putea fi vizitat între 4 și 9 mai, la Caro Hotel București.

Post a Comment