TOP

Mr. Doodle, artistul care a luat prin surprindere lumea artei

În 2020, Mr. Doodle a urcat în topul pieței mondiale de artă, având vânzări fulminante mai ales în Asia și adunând milioane de urmăritori pe rețelele de socializare. În doar 9 luni, a devenit al cincilea cel mai bine vândut artist din lume, cu vânzări ce au însumat 4,7 milioane de dolari.

Mr. Doodle a vândut pentru prima dată la o licitație publică pe 25 martie 2020: figurina sa de rășină The Doodler (2019) a fost cumpărată cu puțin peste 2000 dolari. Artistul, în realitate britanicul Sam Cox, nu a fost expus în vreo galerie celebră sau un mare muzeu și nici nu a participat la vreun târg de artă important. Totuși, în vara lui 2020 un colecționar a plătit aproape 1 milion de dolari pentru o pânză monumentală de-a sa, intitulată Spring (2019). Pentru el, acesta rămâne un record de vânzare la o licitație până în ziua de azi.

În vârstă de 26 de ani, Sam Cox creează și trăiește ca un artist sub numele de Mr. Doodle. Acest alter ego îi impune un întreg stil de viață – de exemplu, la orice apariție publică Cox poartă îmbrăcăminte cu desenele sale reprezentative, ilustrațiile în stil de cartoon, pe care le numește graffiti spaghetti. Personajul a luat naștere în 2014, pe când Cox era student la arte în Bristol. Îmbrăcat din cap până în picioare în haine desenate de el, s-a dus într-o zi la un curs unde profesorul l-a poreclit Mr. Doodle. Cox a creat o întreagă poveste despre originea personajului: Mr. Doodle, obsedat de a desena în continuu, intră în conflict cu gașca Anti-Doodle după ce acoperă întreaga planetă cu desenele sale. Pentru a face pace, Mr. Doodle trebuie să plece în Doodle Land, o parte a galaxiei făcută din hârtie albă, goală, unde artistul poate desena cât vrea. Lucrurile se strică din nou când geamănul său malefic, Dr. Scribble, îl exilează înapoi pe Pământ, unde toate creațiile sale fuseseră șterse de gașca Anti-Doodle. Dorindu-și să se întoarcă în Doodle Land, personajul lucrează neîncetat la noi desene pe care să le dea la schimb pentru bani și materiale care să-i permită să construiască o navă spațială.

Lucrările și poveștile sale, împreună cu acest alter ego carismatic, l-au ajutat pe Cox să devină o senzație pe social media. De-a lungul timpului, i-a depășit ca număr de urmăritori pe Instagram pe alți artiști ca Damien Hirst, Jeff Koons, sau muzeul Guggenheim. Mr. Doodle a devenit un adevărat brand: Cox a colaborat în trecut și cu firme ca Fendi sau Puma. Dar felul în care arată Mr. Doodle nu ține doar de nevoia de a crea un personaj; costumele sale îl ajută pe artist să se contopească cu opera sa, fiind totdeauna o continuare a lucrărilor pe care le produce.

Unul dintre cele mai importante momente din cariera sa a fost expoziția personală Doodle World în Seoul din 2018, când începe să devină un punct de  interes pentru colecționari. ,,Intenția mea a fost mereu să creez un limbaj doodle universal, pe care îl pot înțelege și cu care pot relaționa oameni din toată lumea“, spune Cox. ,,Faptul că asta a funcționat în special în Asia s-a întâmplat în mod neintenționat, dar mă bucur“.

Între septembrie 2020 și februarie 2021, Mr. Doodle a vândut 5 lucrări cu peste 100.000 de dolari fiecare, incluzând lucrarea de mari dimensiuni Summer (2019), vândută pentru peste 320.000 de dolari. Totuși, artistul declară: ,,Nu îmi doresc să fiu reprezentat de o galerie majoră sau să fac expoziții la muzee prestigioase. Scopul meu este să desenez în spații mari ca tuneluri, clădiri și, eventual, sper că întregi orașe!’’.

Post a Comment