
Restaurarea unei celebre picturi a lui Vermeer a scos la suprafață o imagine ascunsă
Johannes Vermeer, cunoscut mai mult ca Jan Vermeer van Delft, a fost unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai barocului neerlandez din secolul al XVII-lea. Cu toate că se cunosc puține lucrări care pot fi atribuite cu certitudine și în întregime artistului, aproape fiecare dintre ele și-a stabilit celebritatea în istoria artei, de la enigmatica „Fata cu cercel de perlă”, până la „Lăptăreasa” („Milkmaid” sau „The Kitchen Maid”).
Recent, pictura numită „Fată citind o scrisoare în fața unei ferestre deschise”, pictată în jurul anului 1657, a revenit în centrul atenției din lumea artei, în urma terminării proiectului de restaurare a lucrării. Restauratorii au reușit să elimine mai multe straturi de vopsea și de vernis, pentru a scoate la suprafață o parte ascunsă din pictură. Este vorba despre un tablou care îl reprezintă pe Cupidon, ce atârnă pe peretele din spatele fetei preocupate de scrisoarea pe care o ține în mână. Desigur, a fost ridicată întrebarea dacă elementul îi aparține într-adevăr lui Vermeer sau a fost o adăugire ulterioară. Restauratorii și experții au stabilit, însă, că straturile de vopsea ce acopereau detaliul erau ulterioare operei lui Vermeer, fiind adăugate un secol după moartea lui.
Cum ar putea detaliul descoperit schimba sensul lucrării?
Cu o fascinație pentru scenele de interior, luminate de lumina naturală venită prin ferestre mari, înalte, Vermeer a pictat mai ales universul uman intim, de cele mai multe ori feminin. Un aer de mister și de confidențial îmbracă atmosfera din jurul personajelor, care sunt surprinse în activități cotidiene, banale. Femei frumoase care citesc scrisori la geam, cupluri de oameni înstăriți care pozează în compania finelor porțelanurilor chinezești aduse din orientul extrem, pe mare, sau servitori care își fac treburile în casă, aceste subiecte se regăsesc în tablourile celebre ale lui Vermeer. În cazul operei „Fată citind o scrisoare în fața unei ferestre deschise” se pot evidenția mai multe artificii de construcție a compoziției, specifice practicii lui Vermeer și atelierului său. Unul dintre ele este chiar încorporarea tabloului cu Cupidon, detaliu scos la lumină recent, în cadrul colțului de cameră pe care îl pictează Vermmer. Descoperirea nu face opera să fie un caz unic de utilizare a tehnicii „tablou în tablou”, pe care o vedem foarte des la maestrul olandez. Acest artificiu, prin care vedem și calitatea tehnicii artistului, poate fi chiar cheia deslușirii scenei pictate, fiind ușor de atribuit acum un sens romantic tabloului: fata citește, în fața ferestrei, o scrisoare de dragoste.
Mai mult decât atât, nu ar fi nici un caz unic de folosire a imaginii lui Cupidon, în asociere cu o fată tânără. Aspectul este întâlnit și la tabloul „A Young Woman standing at a Virginal”, căruia i-a fost atribuit un sens asemănător: fata își așteaptă iubitul sau se gândește la el. Imaginea lui Cupidon este, în istoria artei, asociată amorului erotic, profan.
Lucrarea recent restaurată va fi expusă pentru prima dată publicului la Gemäldegalerie Alte Meister, galeria de artă veche din Dresda, Germania.


