Suspiciuni asupra autenticității unui Gauguin din colecția Tate
În colecția unuia dintre cele mai importante muzee de artă ale lumii, Tate Modern din Londra, se regăsește o lucrare interesantă: un Paul Gauguin nefinalizat, în mare parte la nivel de schiță, doar o bucată fiind atinsă de câteva nuanțe de verde și maron. Tate a estimat această lucrare la suma de 15 milioane de lire sterline datorită unicității ei și posibilității pe care o lasă experților de a-și face o idee asupra modului de lucru al pictorului post-impresionist.
Recent, însă, istoricul de artă Fabrice Fourmanoir a ridicat semne de întrebare în ceea ce privește autenticitatea lucrării. Fourmanoir consideră că lucrarea nu reprezintă stilul lui Gauguin, perspectiva specifică acestuia lipsește, iar lipsa unor importante informații care atestă proveniența și parcursul ei sunt semnale de alarmă. Lucrarea nu este semnată, bineînțeles.
Un muzeu de calibrul acesta nu s-ar sesiza, însă, atât de ușor la suspiciunile oricărui istoric de artă. În cazul acesta, Tate a făcut demersurile pentru reexaminarea tabloului pentru că același Fabrice Fourmanoir a fost cel care, în urmă cu doi ani, a atras primul atenția asupra unei sculpturi eronat atribuite lui Gauguin. Sculptura a fost achiziționată de Getty Museum pentru o sumă cuprinsă între 3 și 5 milioane de dolari, fiind considerată cea mai valoroasă dintre foarte puținele sculpturi pe care le-a făcut Gauguin. Cercetările ulterioare au confirmat, însă, suspiciunile lui Fourmanoir, iar sculptura din lemn de santal a fost atribuită unui artist tahitian necunocut, nu lui Gauguin.
Acum, echipa muzeului reexaminează lucrarea, ramânând de văzut dacă Fourmanoir are dreptate și de această dată.