TOP

Elian Băcilă: „Pictura abstractă pentru mine este pictură concretă”

Cunoscut drept „Pictorul de Negru”, Elian Băcilă a absolvit Facultatea de Geologie și Geofizică a Universității din București. În arta sa, Elian Băcilă lucrează cu conceptele de negru absolut și negru luminos, promovând vantablack-ul, considerat cel mai întunecat material de pe planetă. Lucrările sale au fost expuse atât în țară, cât și în străinătate, intrând în colecția Casei Albe, a Muzeului Național Cotroceni și a Muzeului de Artă Modernă și Contemporană Pavel Șușară, precum și în colecții private din România, Franța, Olanda, SUA, Japonia, Vatican. Pentru a afla mai multe despre arta sa, Propagarta a stat de vorbă cu artistul despre cele două concepte și despre sursele de inspirație.

 

Ați absolvit Facultatea de Geologie și Geofizică a Universității din București, la bază sunteți geolog. Cum se împacă geologia cu arta?

Pictorul francez Yves Klein a absolvit Școala Națională de Marină și a fost un recunoscut judocan, dar a creat și inventat o nouă nuanță de albastru Internațional – Klein Blue (IKB) –, care îi poartă numele, un artist apreciat în toată lumea și marile muzee ale lumii, care a inspirat și continuă să inspire multe generații de artiști, inclusiv în România. Un nume foarte cunoscut și un reper în Statele Unite ale Americii și Europa. Ultramarinul lui Klein este absolut fantastic. O să vă mai dau niște exemple de mari artiști care au făcut lucruri colosale în arta lumii și, mai mult decât atât, au revoluționat-o și au inspirat mulți artiști. Marele pictor român Ion Țuculescu, la bază medic. Exemplele continuă în lumea muzicii cu muzicianul de origine greacă Vangelis, unul dintre cei mai mari compozitori de muzică electronică din toate timpurile, care a fost autodidact. Mă mut acum la muzică clasică, marele compozitor Giuseppe Verdi, care nu a fost primit la Conservator, pentru că depășise limita de vârstă, a fost un muzician autodidact. Binecunoscutul regizor și actor român Sergiu Nicolaescu este un alt exemplu minunat.
Eu am știut exact ce vreau să fac. Faptul că nu am făcut Facultatea de Arte mi-a stimulat creativitatea, eu având acolo un unchi profesor universitar, căruia i-au trecut prin mână multe generații de studenți, unii fiind ei acum profesori universitari la vârste foarte frumoase, matusalemice. Nu toată lumea reușește, unii se pierd din păcate. Trebuie să te naști artist și cred că mai este o chestiune de șansă, de talent, de cât de mult muncești și înțelegi să îți faci treaba, ca să transmiți mesajul până la capăt pe tot parcursul vieții și, mai ales, să crezi cu tărie în ceea ce faci.
Geologia este artă și știință în același timp. Geologia este și una dintre cele mai grele facultăți care există, pentru că acolo întâlnești tot, absolut tot, trebuie să știi să desenezi, trebuie să stai bine cu imaginația și cu interpretările, care nu sunt puține. De pildă, cât eram în școală eram cel mai bun la desen tehnic, iar când profesorul mă punea să desenez zăpadă, o desenam neagră ca să fac partea superioară a foii mai albă.
Având o educație de mic și o direcție de la bunicul meu, învățătorul Gheorghe Băcilă, și de la unchiul meu, sculptorul Adam Nicolae, de care aminteam mai sus, am știut mereu ce vreau să fac. Au fost căutări, săpături și întotdeauna am vrut să fac ceva unic, ceva ce nu a făcut nimeni la noi, până la mine. Și cred că am reușit, iar asta a fost prin muncă și iar muncă, hotărâre, o capacitate extraordinară de a învăța, cerceta, experimenta și stoca informații, credință și o obsesie pentru a crea în România un nou drum în artă. Asta înseamnă să stai foarte mult singur în atelier, unde să petreci nopți și zile, luni, exact așa cum face un compozitor de muzică electronică care stă și compune singur în studioul lui. Să te gândești mult timp, ore și să reflectezi la o linie trasă, care o să rămână acolo pentru eternitate.
Practic am pictat Negru pe Negru și am reușit să luminez negrul. Am introdus la noi două categorii de Negru, Negru Luminos și Negrul Absolut. Acest Negru Absolut este de fapt Vantablack, cel mai întunecat material de pe Planetă, o gaură Neagră care atrage 99,99% lumina. Am reușit să fac ceva unic ce nu a fost făcut până la mine și asta nu o spun numai eu, este un lucru recunoscut de care mă bucur. Negru pe Negru. Personal mă consider un inventator de artă. Sunt înregistrat ca brand național la OSIM. Pot să vă spun că de mic am vizitat toate muzeele țării, iar la ora actuală am văzut cele mai mari muzee de artă ale lumii. Totul mă influențează și inspiră. Pictura abstractă pentru mine este pictură concretă. Am fost descoperit și numit „Pictorul de Negru al României” de Maestrul meu, artistul vizual Vergil Cojocaru Cover, membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România, un om care a crezut, m-a promovat și a scris despre mine sute de articole legate de căutările mele, cercetările mele și reușitele legate de Negru.

Sunteți cunoscut drept „pictorul de negru”, datorită consecvenței în a lucra cu tonuri de negru. Cum ați ajuns la predominanța negrului în arta dumneavoastră? Care au fost etapele care au condus către ceea ce faceți astăzi?

Ce este fascinant în lucrările mele este fenomenul optic, povestea de dragoste care se produce atunci când Lumina întâlnește Negrul. Este ceva de o dimensiune Cosmică și acest fenomen este amplificat de suprafețele mari pe care lucrez, pânzele trecând din Negru în albastru, apoi iarăși redevenind negre, toate acestea datorită Luminii. Este un fel de călătorie a Luminii în Univers de-a lungul Eon-ilor întunecați. Etapele mele au fost diverse, de la etapa timpurie, la etapa geometrică, cât și la etapa de experiment care cuprinde alte și alte culori, dar o paletă destul de restrânsă la bază și în majoritatea lucrărilor tronând tot Negrul. Îmi place extraordinar de mult un mare pictor francez Francis Picabia, care și-a schimbat de foarte multe ori stilul, nu a aderat la nicio dogmă sau stil și l-a depășit chiar și pe colegul său contemporan, Pabblo Picasso.

Negrul este de multe ori asociat cu sobrietatea, cu absența luminii, pus în opoziție cu culorile „vii”, cu lumina. La dumneavoastră, negrul capătă alte semnificații, concentrate în conceptele de „negru absolut” și „negru luminos”, unde acesta se transformă în „culoare- lumină”. Povestiți-ne mai mult despre aceste concepte.

Pentru mine negrul înseamnă autoritate, mister, eleganță, sobrietate și o altfel de puritate. Practic, tot Universul este Negru, întunecat după ce plecăm de pe Pământ. Venim din întuneric și plecăm tot în întuneric, numai că Dincolo de Negru este la un moment dat Albastrul, poate chiar Albastrul lui Ives Klein de care vorbeam mai devreme, un mare artist pe care îl ador, pe care l-am studiat, care m-a influențat. Să îi ascultați „Simfonia Monotonă” dedicată Albastrului. Negrul este o culoare, nu o non-culoare. Doar negrul poate declanșa fenomene optice. La mine, negrul meu funcționează ca adevărate portaluri sau ca niște oglinzi. În prezența negrului orice culoare se aprinde, devine mult mai luminoasă. Cele două concepte introduse de mine în arta plastică românească – Negru Luminos, care respinge lumina, și Negrul Absolut, în cazul meu este Vantablack, care atrage lumina și o transformă în căldură – sunt concepte ale prezentului și ale viitorului. Negrul meu este foarte suplu și curat. Când lumina întâlnește suprafața Vantablack-ului, o prinde și o transformă în căldură. Am adus și introdus acest Vantablack (cel mai întunecat material de pe Pământ) în arta plastică din România pentru prima oară acum trei, patru ani din Statele Unite ale Americii și din Marea Britanie. Este practic o pădure de nanotuburi de carbon. Germanii au colorat în Vantablack un BMW, pe care nu îl mai vezi noaptea, dispare, se mai văd doar luminile. Vantablack a fost creat de o companie londoneză în 2014 pentru misiuni spațiale. La polul opus a apărut și super-albul sau ultra-albul, deci un fel de yin și yang, dar și un alt material nou, ,,Mirror”, care o să fie noul meu proiect, dar și noua mea perioadă. Aceste concepte introduse de mine au inspirat compozitori, poeți și scriitori de SF. De exemplu, am colaborat cu scriitorul de SF Constantin Borcia, căruia i-am realizat coperțile a două volume, „Când totul se va sfârși… Ficțiuni” și „Mesaje din trecut”, foarte cunoscut pe Amazon. La rândul său, Rodion G.A, părintele muzicii electronice din România, prietenul meu, mi-a compus o piesă electronică absolut extraordinară, „Elian – Pictorul de Negru”. De asemenea, am lucrări achiziționate și prezente și în parohii, biserici din România. Binecuvântarea pentru opera mea am primit-o în anul 2011 la Mănăstirea Lainici de la părintele mărturisitor Adrian Făgețeanu. Anul 2011 a fost și anul în care am debutat în arta plastică, prin deschiderea primei expoziții personale la Teatrul din București, unde am prezentat lucrări întunecate în prezența unui public numeros.

În lucrările dumneavoastră, peste fundalul negru vin diverse rezolvări geometrice. Negrul și aceste elemente simbolice conlucrează spre închegarea unui singur înțeles. Care sunt sursele de inspirație care stau la baza acestora?
Unul din motto-urile mele este ,,Toată arhitectura modernă este pictură abstractă.” La rândul său, Goethe spunea că ,,Arhitectura este muzică încremenită.” Sunt un mare admirator al conceptului spațial al lui Lucio Fontana. Mai puțin înseamnă mai mult, nu-i așa? Arhitectura modernă, cea minimalistă în special, fiind una din pasiunile mele și sursele de inspirație. Uneori ideile vin pur și simplu de undeva din memorie și eu încep să le așez cu mare răbdare, așa cum face un meșter popular. Dar sursele sunt diverse și o altă problematică care apare pe pânzele mele cu intervențiile de care ați vorbit vin de undeva dintr-un trecut foarte îndepărtat, din Preistorie, dar și din civilizația aborigenilor. Toate aceste elemente sunt sintetizate și apar pe pânzele mele ca gesturi și forme cu propria lor poveste.
Pentru mine, cei mai mari artiști ai tuturor timpurilor au fost oamenii cavernelor, care au transformat peștera întru-un sanctuar și în  ,Prima Galerie de Artă din Lume.” În România se găsește în peștera Gaura Chindiei II, unde au fost astfel de activități timpurii ale omului preistoric artist. În lume avem celebrele Altamira în Spania și Lascaux în Franța.

Ne puteți spune unde vă putem vedea lucrările în perioada care urmează?
În data de 12 august am expus pentru prima oară la Muzeul Etnografic al Transilvaniei din Cluj, iar în București particip cu o lucrare la expoziția „Flori”, deschisă până pe 15 septembrie la Muzeul Național de Geologie.
De curând am terminat o nouă lucrare pentru marele nostru actor Florin Piersic, prietenul meu, lucrare care va intra în posesia maestrului la data de 15 septembrie. Mă puteți întâlni în atelierul meu din Calea Victoriei – Atelier Vantablack și pe elian- bacila.blogspot.com. Acum lucrez la un nou site.

Comments (2)

  • Pintilie Gheorghe

    Felicitari , Elian , pentru toate realizarile tale exceptionale de pana acum si mult succes in continuare !

    reply
    • ELIAN BACILĂ

      iți multumesc mult dragă Gheorghe. iți urez multă sănătate și realizari in tot ce a ce faci.

      reply

Post a Comment