Marinela Ciobanu: „Astăzi, linogravura ocupă un loc special în procesul meu creativ”
Marinela Ciobanu a absolvit Pictura la Universitatea de Arte din Iași. În arta ei explorează complexitatea ființei umane și modul în care aceasta face față mediului în care trăiește. Artista încarcă metaforic motivele pe care le extrage din realitate – cactusul, patul, animalele sălbatice – cu teme orientate către condiția umană; aceste teme se învârt în jurul binomului interior-exterior, respectiv relația om-lume – fragilitate, introspecție, forță, izolare, intimitate, adaptabilitate, siguranță, vulnerabilitate sau instincte primare. Marinela Ciobanu ne-a vorbit despre începuturile ei artistice, despre semnificația motivelor pe care le folosește și despre importanța linogravurii în procesul ei de creație.
Pictezi de peste 20 de ani. Cum ai început să faci artă? A existat un moment declanșator?
Călătoria mea artistică a început în orașul natal, Bacău, unde pasiunea pentru pictură a apărut de la o vârstă fragedă. Inspirată de pasiunea uneia dintre surorile mele mai mari pentru desen și fotografie, am ales să îmbrățișez acest drum artistic. Sprijinită de familia mea am intrat în lumea artei la vârsta de 10 ani, petrecând doi ani sub îndrumarea remarcabilei profesoare Dany-Madlen Zarnescu. În anii care au urmat, sub ghidarea artiștilor Ioan Burlacu în gimnaziu, Vasile Craiță-Mândră și Zamfira Bîrzu în liceu, am descoperit diversitatea tehnicilor de pictură și de exprimare artistică. Această experiență m-a condus către Universitatea de Arte din Iași, unde am avut privilegiul de a-mi perfecționa abilitățile sub îndrumarea mentorului Mihai Tarași, în cadrul celor 4 ani de Facultate și doi de master, beneficiind și de o bursă Erasmus pentru patru luni în Salamanca, Spania. Acest parcurs artistic a evoluat de la concentrarea pe arta figurativă la o explorare mai profundă a artei conceptuale. Cred că arta este un mijloc puternic pentru a transmite idei complexe, emoții și perspective, lucrările mele reprezentând o reflecție a experiențelor avute.
Ai o întreagă serie de picturi în care reprezinți cactusul. Pe măsură ce adâncești motivul și avansezi cu reprezentările, îl supui unei metamorfoze, îi creezi o lume proprie, până când imaginea lui se depărtează treptat de cactusul pe care îl știm noi. E un motiv care revine și în seria interioarelor cu animale. Care e semnificația cactusului?
Cactusul este un simbol al rezistenței și al adaptabilității, reflectând puterea ființei umane de a naviga prin complexitatea și adversitatea mediului înconjurător. În prima instanță, am explorat cactusul ca motiv singular, capturându-i esența robustă și enigmatică. Am pornit prin a urmări schimbările cactușilor pe care îi cresc. Ulterior, am extins această explorare, integrând cactusul în diverse compoziții ce juxtapun interioare și diverse personaje, creând o conexiune subtilă între natura umană și cea animală, între mediul natural și cel artificial.
Cactusul, cu capacitatea de a supraviețui în condiții extreme devine o metaforă a rezilienței umane. Fie că este plasat în interioare domestice sau în prezența animalelor, acesta sugerează un dialog între fragilitate și forță, între interior și exterior, invitând privitorul să reflecteze asupra propriei capacități de a înfrunta provocările.
Folosirea cactusului în aceste contexte diverse îmi permite să explorez idei legate de supraviețuire, izolare, dar și de conexiune și echilibru. Prin aceste imagini, ofer o perspectivă asupra modului în care fiecare dintre noi se adaptează la propriul mediu, găsind forța necesară pentru a crește și a prospera, indiferent de circumstanțe.
Într-o altă serie explorezi interiorul, adesea văzut de sus, care are ca motiv principal patul. Un loc al siguranței, al confortului, patul apare uneori gol, alteori inserezi o prezență umană, până ajungi la compozițiile în care prezența umană e absorbită de prezența animală (nu orice animale, ci animale sălbatice). Care a fost ideea care te-a condus la această serie și ce aduce ea în atenție?
Explorez adesea în lucrări spațiul văzut de sus, privitorul devenind astfel un spectator care are acces la o privire de ansamblu a întregului spațiu pe care l-am creat. Patul, privit într-adevăr ca simbol al siguranței și al confortului, reprezintă un loc intim și personal, unde ne regăsim și ne retragem. În primele lucrări, acesta apare fie gol, fie adăpostind o prezență umană solitară, reflectând stările noastre cele mai vulnerabile și autentice, făcând referire la perioada pandemică din 2020. Sunt picturi realizate în acea perioadă și expuse ulterior în cadrul unei expoziții la Arteast Gallery sub titlul de “The L.I.G.H.T.” un acronim de la libertate, iluzie, grijă, habitat și timp, concepte care au definit acea perioadă.
Pe măsură ce timpul a trecut, patul devine un spațiu de transformare și interacțiune, în care prezența umană începe să fie înlocuită de cea animală. Alegerea de a insera animale sălbatice simbolizează instinctele primare, forțele naturale care coexistă în fiecare dintre noi. Aduc în atenție dualitatea existenței noastre: natura noastră domestică, obișnuită și rațională, versus natura sălbatică, instinctuală și primordială. Fiecare compoziție devine astfel o meditație asupra echilibrului precar dintre aceste două lumi, invitând privitorul să reflecteze asupra propriei intimități, asupra siguranței și naturii umane.
Mi s-a părut interesant că folosești tehnica linogravurii pentru a-ți face schițele pentru picturi. De ce ai ales linogravura ca etapă preliminară lucrării finale?
Am început să explorez linogravura încă din copilărie, sub îndrumarea profesorului meu de atunci, continuând apoi în facultate. Astăzi, linogravura ocupă un loc special în procesul meu creativ, servind drept fundament și punct de plecare pentru multe din picturile mele. Această tehnică mi-a oferit o modalitate unică de a explora și de a structura ideile, transformându-se în timp într-un instrument esențial al expresiei mele artistice.
Linogravura reprezintă un punct de plecare către viziunea finală, o etapă de descoperire a formelor și a structurii care vor ghida pictura ce urmează. Procesul de gravare mă ajută să mă concentrez pe contururi, texturi și relațiile dintre închis-deschis, ajutându-mă să îmi construiesc lucrarea finală. Această tehnică îmi permite să explorez în detaliu elementele oferindu-mi o claritate și o înțelegere a structurii. Prin intermediul linogravurii, reușesc să captez o energie și o dinamică unică, devenind astfel un pas esențial în materializarea viziunii finale, ghidându-mă pe drumul de la concept la execuția completă.
Ne poți spune ce pregătești pentru perioada următoare?
În perioada următoare lucrez la un proiect intitulat “Power and Fragility”, ale cărui lucrări inițiale au fost prezentate la Galeria Victoria din Iași, cu prilejul Nopții Albe a Galeriilor în octombrie 2023. Această expoziție a fost o prezentare publică a câtorva dintre lucrările ce fac parte din proiect, oferind o privire inițială asupra conceptelor și direcțiilor artistice pe care le explorez mai pe larg în cadrul proiectului.
Ideile prezentate în cadrul acestei prime expoziții au deschis un dialog cu publicul oferindu-mi noi perspective asupra modului în care aceste concepte pot fi dezvoltate. Intenționez să folosesc acest feedback pentru a rafina și a adânci temele explorate, ducându-le într-o nouă fază. Sper să reușesc finalizarea și expunerea acestuia în prima parte a anului viitor.