TOP

Adelina Petcan: „Brandul Human este felul meu de a crea bijuterii inspirate și de studiile mele de sculptură”

Adelina Petcan este creatoarea din spatele Human APJ, un brand de bijuterie contemporană, minimalistă, centrată în jurul unei mici siluete umane, „omulețul” prezent în mai toate produsele Human. Adelina a terminat studii în sculptură la Universitatea Națională de Arte din București, după care a urmat un program de master, Craft! Ädellab, la Universitatea Konstfack din Stockholm. Și-a aprofundat studiile și cu diverse cursuri de bijuterie în București, Florența sau Berlin. În 2020 a câștigat premiul MNAR Inspiră în cadrul RDW.

Pe Adelina o puteți găsi aici: https://www.instagram.com/human.apj/ și https://www.humanapj.com/ 

Lucrezi în prezent ca bijutier, dar ai terminat liceul Tonitza și sculptura la UNARTE. Cum te-ai apucat de studiat arta și când ai știut că vrei să faci asta în viață?

De mică am avut o înclinație către o zonă artistică, eram un copil care petrecea foarte mult timp desenând și pictând și cumva a venit firesc din partea familiei sa mă îndrume în aceasta direcție. Am intrat în Tonitza încă din clasa a V-a și de atunci singurele decizii au fost către ce zone din sfera creativă sa mă îndrept, nu m-am îndoit niciodată că nu sunt pe calea cea bună.

Ai studiat bijuteria în Suedia; cum ai ajuns tocmai acolo? În ce fel te-a ajutat experiența în carieră?

Mi-am dorit foarte mult ca bijutier să am și experiența unor studii în domeniu diferite de cele de până atunci, cum ar fi un program de master. M-a atras mult Scandinavia din punct de vedere al designului, al esteticii și lifestyle-ului, și așa am descoperit această facultate, Konstfack. Am fost la un open days într-un an și m-a convins să și aplic la câteva luni după. Programul mi-a fost foarte bun, fiindcă era exact ce aveam eu nevoie atunci. Foarte mult jewellery thinking, focus pe proces, pe descoperirea unei metodologii de lucru și aprofundarea unei practici artistice. Aș spune că această experiență m-a ajutat și indirect în carieră pentru că am ajuns să mă descopăr eu pe mine foarte mult și să îmi răspund eu la foarte multe întrebări.

Poți face o comparație între a lucra în design în Suedia și a lucra în România? Ce asemănări și deosebiri ai descoperit între artiștii și designerii de acolo și cei de aici? Dar în rândul publicului și consumatorilor, ce comparații există?

Cultura craft este foarte puternică și este o tradiție veche în Suedia, iar respectul pe care îl au față de artele decorative (sticla, ceramica, metalul, textilele, etc.) este foarte mare. Este o piață foarte supportive acolo pentru businessuri și artiști de genul acesta, dar și un public destul de conservator din punct de vedere estetic. În România, aș zice că acest public este puțin mai nișat, dar cu potențial foarte mare de dezvoltare, fiindcă este și un public foarte curios și deschis.

De ce ai ales să te întorci în țară?

În primul rând din motive emoționale și de apartenență. Culturile sunt foarte diferite și nu aș zice că este foarte ușor să te integrezi acolo. Iar în ceea ce privește businessul, văd un potențial diferit în România, în special pentru businessuri mici, ca al meu.

Ce înseamnă Human APJ? Ce ți-ai dori să simtă persoanele care îți poartă creațiile?

Human APJ este un proiect de suflet fiindcă a crescut și s-a concretizat organic. A fost felul meu de a crea bijuterii inspirate și de studiile mele de sculptură, având această temă figurativă, iar apoi rezultatul a fost că mulți dintre clienți se atașau emoțional de micul omuleț și alegeau să poarte bijuteriile zi de zi. Mi-a plăcut această legătură și asta a devenit unul dintre subiectele pe care le-am aprofundat în studiile ulterioare, partea sentimentală și privată dintre purtător și piesă. Este un brand cu și despre oameni, inspirația vine din oamenii pe care îi întâlnesc și îi am aproape, iar, pe cât îmi este posibil, îmi doresc să includ cât mai multe proiecte prin care să putem direcționa din venituri către diverse cauze. Am reușit sa facem asta puțin și sper din ce în ce mai mult în viitor.

Cât de greu este să ții un atelier de bijuterie pe picioare de una singură în România? Tu îți lucrezi piesele de la zero: creezi mulaje, topești metal, torni, șlefuiești, totul de la tine din atelier. Ce dificultăți întâmpini în tot acest proces?

În orice business e greu când ești singur, mai ales când ai de-a face și cu partea de producție. Din fericire nu sunt singură-singură, o am pe sora mea care face parte din echipă și acoperă din anumite activități organizatorice, legislative, etc. și cu care mă pot sfătui mereu. Momentan da, toate piesele sunt lucrate exclusiv de mine la noi în atelier, cu mici excepții pentru anumite procedee unde apelăm la alte ateliere. Este o muncă migăloasă și ocupă foarte mult timp. Am ales să păstrez producția in house fiindcă din acest proces învăț foarte multe și cred mult în genul acesta de branduri. Momentan ce mi se pare cel mai dificil este că task-urile mele zilnice sunt în foarte multe direcții, de la creație, producție, relații cu clienți și parteneri, administrativ, promovare, online, etc., etape importante din care, la fel, înveți foarte multe. Este totuși un business foarte frumos cu multe satisfacții, e nevoie doar de răbdare și perseverență.

Ce pregătești în viitor? Urmează vreo colecție nouă de bijuterii?

Urmează multe noutăți și sper o perioadă plină și activă. Vom participa la Romanian Jewelry Week unde vom lansa o colecție noua destul de diferită de până acum și vom fi și la Piața de Artă și Design, ambele în octombrie. Vor urma mai multe capsule mici și să ne extindem un pic aria de produse. Human crește și suntem foarte fericite!

Post a Comment