TOP

Livia Greaca: „Am construit propria versiune a peisajelor celulare, pentru a atrage atenția asupra frumuseții acestui mediu”

Livia Greaca este una dintre vocile tinere ale artei contemporane românești. Ducând arta textilă la un nivel tridimensional, practica Liviei s-a remarcat anul trecut cu ocazia unor expoziții importante, cum sunt DIPLOMA și Art Safari. Propagarta a stat de vorbă cu artista, într-un interviu în care ne-a povestit despre inspirația din spatele microorganismelor intrigante care alcătuiesc seria Micrografii, despre parcursul ei artistic, dar și despre relația unică de schimb de energie creativă pe care o are cu sora sa, Laura Greaca, artistă la fel de mult apreciată.

Spune-ne puțin din povestea ta cu arta. Când ai început să faci ceea ce faci și când ți-ai dat seama că acesta trebuie să fie drumul tău?

De-a lungul timpului m-am supus de mai multe ori acestui exercițiu de rememorare a poveștii mele cu arta și de fiecare dată am eșuat în a surprinde un moment oficial de debut. Copilăria mea a fost strâns legată de pasiunea pentru desen, pictură, modelaj, origami – în genere de născocirea de forme, obiecte noi și imagini pe care le puneam în slujba unui joc. Vizualizând retrospectiv acea perioadă simt că alături de sora mea, Laura, am construit un univers al nostru în care desenul și jocul aveau un rol primordial.

În școala primară și generală am urmat constant cursuri de desen și pictură, devenind destul de clar atât pentru noi, cât și pentru familia noastră că acesta este doar începutul pregătirii artistice. Deși în toată această perioadă de maturizare și învățare am fost puternic atrasă și de alte domenii și sfere teoretice, tacit am consimțit că drumul meu nu poate fi altul decât acesta al artei și al creației – drum pe care l-am ales mai degrabă în baza unei predispoziții și intuiții, decât prin raționamente. Ulterior am urmat cursurile Liceului de Arte „Victor Giuleanu” din Râmnicu Vâlcea, unde am absolvit secția de Arte Textile sub coordonarea domnului profesor Traian Boicescu, urmând studiile universitare de licență și master în cadrul Universității Naționale de Arte București, Departamentul Arte Textile și Design Textil sunt coordonarea doamnei conf. univ. dr. Daniela Frumușeanu.

În expoziții, lumea remarcă lucrările tale. Ies în evidență, la prima vedere, prin dificultatea de a le încadra în mediile artistice clasice. Tu cum te raportezi la tehnicile pe care le folosești și cum te-ai apucat să lucrezi cu ele?

Tehnicile cu care mă identific în prezent sunt rezultatul mai multor căutări și experimente în mediul artelor textile. Întâlnirea cu aceste mijloacele de expresie a început prin deprinderea cu tehnicile tradiționale ale artelor textile precum vopsirea, imprimarea serigrafică, broderia și multe altele, pe care le-am învățat în anii de studiu universitar. În urma asimilării acestora, în mod organic am început un proces de căutare a unor noi soluții și forme de expresie, extrapolând posibilitățile plastice ale tehnicilor clasice din nevoia de a reuși să redau cât mai fidel propriile năzuințe, imagini și idei.

Manipularea materialului textil, prelucrarea și personalizarea acestuia au devenit foarte repede principalul mijloc de expresie pe care îl utilizez în creația mea, întrucât răspund apetenței mele față de volum, tridimensionalitate, textură, culoare, tactilitate. Gama largă de posibilități de expresie pe care o oferă materialul textil m-a fascinat foarte repede, cât și valorile sale simbolice. Pentru mine țesătura este un mediu extrem de elocvent în ceea ce privește evocarea de concepte și afecte, având în vedere intimitatea relației sale cu omul și prezența sa în existența noastră.

Seria la care ai lucrat recent, Micrographs, ne poartă într-o lume microscopică, celulară, care, în esență, ne este străină, cu toate că se află în jurul nostru. Am văzut că vizitatorii se opresc în fața lucrărilor tale, sunt extrem de curioși, și nu știu sigur dacă vor prima dată să le descifreze sau să le atingă. Care este inspirația din spatele acestei cercetări „în detaliu” a universului microorganismelor?

Pot spune că aceste forme de reacție ale publicului, curiozitatea vis-à-vis de conceptul lucrării, cât și atracția de a atinge elementele lucrărilor vin în concordanță cu intenția și mesajul pe care am urmărit să îl transmit prin această serie de lucrări. Principalul interes care a ghidat acest demers artistic a fost acela de a surprinde caracterul spectaculos al lumii microscopice la care, în ciuda dezvoltării tehnologice nu avem încă acces deplin. Pornind de la imagini surprinse cu microscopul optic, dar și de la proiectări 3D create de cercetători în urma studiilor efectuate pe diverse microorganisme, am construit propria versiune a peisajelor celulare, din dorința de a atrage atenția asupra frumuseții prodigioase a acestui mediu, care coexistă cu noi înșine, de cele mai multe ori în absența conștientizării noastre.

În ciuda sentimentului de contemplare produs de înfățișarea acestor imagini, imageria evocată în seria de lucrări prezentă este proprie microbiologiei, universului agenților patogeni și a virusurilor responsabili de propagarea numeroaselor boli, care au produs efecte devastatoare asupra umanității încă din cele mai vechi timpuri, dar și în contemporaneitate. Lucrarea „Micrografii” surprinde astfel tensiunea complexă care se instituie între frumusețea exterioară surprinzătoare a formelor ilustrate și ceea ce ele reprezintă de fapt – dihotomia dintre fascinația generată de aspectul acestor agenți patogeni și dramatismul incorigibil al ravagiilor pe care le provoacă asupra omenirii.

Un alt argument în vederea cultivării acestei teme s-a concretizat în conștiința mea la un an după începerea proiectului, pe fondul crizei de sănătate produsă de pandemia COVID-19. În acest sens, am devenit preocupată de dorința a documenta și dezvolta o lucrare inspirată de situația mondială contemporană. Obiectul artistic creat reflectă o preocupare personală față de contemplarea impactului global, determinat de prezența acestui virus, care este răspunzător de turnura radicală produsă în paradigma și existența umană.

Proiectul are­­ așadar scopul de a oferi publicului imagini alternative asupra lumii microscopice și de a face tranziția acestui univers al microorganismelor din laborator, unde cercetarea se realizează dintr-o perspectivă pur științifică, în contextul lumii artei. „Laboratorul artistic” creat astfel furnizează atât informații referitoare la caracteristicile vizibile ale agenților studiați, dar totodată construiește premisele unei dezbateri în jurul unor termeni corelativi precum viața/moartea, vizibil/non-vizibil, estetic/inestetic, bine și rău.

Ai avut lucrări expuse în multe expoziții importante în ultimul an, printre care și Art Safari și Diploma. Care a fost cea mai frumoasă experiență din cariera ta de până acum?

Sunt foarte recunoscătoare pentru toate experiențele artistice și expoziționale de care am avut parte până acum, motiv pentru care nu îmi este ușor să le ierarhizez în vreun fel. Participarea la festivalul DIPLOMA, cât și la Art Safari de care m-am bucurat timp de doi ani până acum cântăresc considerabil, întrucât mi-am dorit foarte mult să-mi pot expune creațiile în cadrul acestor evenimente pe care le apreciez. Totodată, o experiență foarte frumoasă a anului 2020 este dubla expoziție personală intitulată „INSPRING | micro & macro universes”, care a avut loc la Sibiu, în colaborare cu Elite Art Gallery, în cadrul festivalului Classics for Pleasure, unde mi-am expus lucrările alături de sora mea, Laura.

O altă experiență despre care m-aș bucura să vorbesc este oportunitatea de care am beneficiat timp de trei ani, de a obține calitatea de bursier în cadrul programului Tinere Talente, Fundația Regală Margareta a României. În anul 2022 am revenit în program în calitate de bursier-alumnus, așadar urmează un an nou, care sper să fie cât mai prolific din punct de vedere creativ, presărat cu numeroase evenimente expoziționale.

Sora ta, Laura, a fost în aceeași măsură o prezență artistică extrem vizibilă în aceste expoziții. Sigur ne-ar plăcea să vedem în viitor o dublă expoziție cu lucrările voastre. Cât de mult vă inspirați una pe alta și cum este să ai o astfel de relație, din punct de vedere artistic și creativ?

Relația pe care o am cu Laura este fără doar și poate primul nucleu al energiei noastre creatoare. Crescând și trăind împreună am exercitat o influență reciprocă însemnată în construirea personalității noastre, atât umane, cât și artistice. Comunicarea permanentă, dezbaterea, dialogul au fost și sunt și în prezent pentru noi un fel de catalizator al ideilor și al creativității, astfel, perioadele în care lucrăm împreună sunt cu siguranță cele mai fecunde.

Colaborarea este de asemenea un cuvânt care definește foarte bine relația noastră. Având personalități artistice complementare și viziuni estetice care converg simțim că ne este foarte accesibil lucrul în echipă. Atunci când lucrăm la proiecte comune suntem foarte productive, potențându-ne una alteia calitățile. Suntem ca două culori care, odată alăturate pe pânză se exaltă reciproc. Cu siguranță în viitorul foarte apropiat vom reveni cu noi serii de lucrări într-o dublă expoziție.

Ce pregătești pentru anul acesta? Unde vom mai putea să îți vedem lucrările, cel mai curând?

Anul acesta mi-am propus să continui și să aprofundez practica de atelier, cercetarea teoretică și plastică, concretizându-le în noi serii de lucrări și proiecte. Totodată îmi doresc să îmi mențin prezența expozițională în cadrul festivalurilor de artă, a saloanelor și expozițiilor.

În ceea ce privește expunerea lucrărilor mele, cel mai curând, o parte din instalația artistică „Micrografii” despre care am discutat poate fi văzută în cadrul expoziției „Identități”, care urmează să aibă loc în perioada 7-14 februarie 2022, găzduită de galeria Elite Art, în cadrul programului Tinere Talente, Fundația Regală Margareta a României.

 

Post a Comment